Blokada skrzyni biegów czy autoalarm? Jak najlepiej zabezpieczyć samochód przed kradzieżą?

Blokada skrzyni biegów

Kupno nowego samochodu wiąże się z koniecznością zabezpieczenia go przed kradzieżą. W prawdzie na naszych ulicach z roku na rok coraz mniej pojazdów pada łupem złodziei, jednak bez odpowiedniego zabezpieczenia nie uda nam się wykupić polisy AC. Zresztą nie tylko towarzystwa ubezpieczeniowe zwracają uwagę na konieczność montowania zabezpieczeń. Także eksperci uważają, że w nowych samochodach nie należy rezygnować z instalacji systemów utrudniających życie potencjalnym złodziejom. Nabywcy nowych pojazdów mają do wyboru instalację alarmu, montaż blokady skrzyni biegów lub wykupienie specjalnej usługi monitoringu GPS. Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety, każde też posiada zagorzałych zwolenników i przeciwników. Dlatego warto sobie zdać sprawę z faktu, że żadne zabezpieczenie nie gwarantuje stuprocentowej skuteczności. Z drugiej strony każde rozwiązanie zabezpieczające zmniejsza ryzyko kradzieży.

Zabezpieczenia elektroniczne samochodu

Podstawowe zabezpieczenie, które standardowo montowane jest we wszystkich nowych pojazdach, stanowi immobiliser. Zapłon pojazdu wyposażonego w immobiliser możemy uruchomić tylko posiadając oryginalny kluczyk. Kolejną barierą elektroniczną, przed którą stoi potencjalny złodziej może być autoalarm.  Instalacja elektronicznego systemu antykradzieżowego zazwyczaj zlecana jest przed odbiorem pojazdu z salonu. Warsztaty ASO oferują autoalarmy dedykowane przez daną markę, a ich montaż wiąże się z wydatkiem pomiędzy 1200 a 2000 zł w zależności od wybranych opcji. Współczesna elektronika, którą wprost przeładowane są nowoczesne samochody potrafi jednak płatać sporo figli. Dlatego niektórzy właściciele pojazdów odnoszą się do alarmów elektronicznych z prawdziwą niechęcią. Rozdzierający dźwięk syreny alarmowej, która wyje pod oknami aż do rozładowania baterii to do niedawna codzienność dużych osiedli. Obecnie montowane alarmy są o wiele dyskretniejsze, jednak i tak potrafią narobić właścicielowi kłopotów. Zwłaszcza wtedy, gdy rozładuje się akumulator, lub wystąpią błędy w komputerowym systemie sterowania. Niejeden kierowca posiadający w samochodzie nowoczesny autoalarm musiał borykać się z unieruchomionym nagle pojazdem, odciętym zapłonem lub zablokowanymi drzwiami. Dlatego niektórzy wybierają blokady mechaniczne i wolą nie przeprowadzać żadnych modyfikacji w fabrycznej elektronice.

Blokady mechaniczne auta

Solidna sztabka metalu zamykana na kierownicy, pedałach lub dźwigni zmiany biegów to dla niektórych kierowców najsolidniejsze zabezpieczenie. Uważają oni zazwyczaj, że takie wynalazki nie tylko są trudne do sforsowania, ale już samym swoim wyglądem skutecznie odstraszają złodziei. Okazuje się jednak, że mechaniczna blokada wcale nie musi wyglądać topornie, a jej zakładanie i zdejmowanie nie wymaga przekładania kilogramów metalu. Współczesne blokady skrzyni biegów skonstruowane są w taki sposób, że do ich zdjęcia czy założenia wystarczy przekręcić kluczyk. Blokady są montowane wewnątrz środkowego tunelu i mają postać rygla lub bolca blokującego dźwignię.

  • Blokada bolcowa jest prekursorem zabezpieczeń drążka zmiany biegów montowanych wewnątrz konsoli środkowej. Szybko zdobyła uznanie i była montowana w wielu samochodach na całym świecie. Nie jest jednak w pełni wygodna, ponieważ wymaga wkładania i wyjmowania specjalnego stalowego bolca.
  • O wiele wygodniejszym i nowocześniejszym rozwiązaniem jest blokada ryglowa. Tutaj element uniemożliwiający zmianę biegów zespolony jest z zamkiem, a jego uruchomienie następuje po przekręceniu kluczyka. Rozwiązanie jest wyjątkowo wygodne, ponieważ nie wymaga żadnych skomplikowanych operacji. Zamek z kluczykiem może znajdować się po stronie kierowcy lub nóg pasażera. Niektórzy cenią sobie to drugie rozwiązanie, dające więcej miejsca na manipulowanie kluczykiem.

Blokady skrzyni biegów są na tyle skuteczne, że towarzystwa ubezpieczeniowe traktują je na równych prawach z autoalarmem. Decydując się na montaż należy skorzystać z profesjonalnego serwisu, a w przypadku auta objętego gwarancją, instalację wykonać w ASO. Warto także zapytać o model umożliwiający zablokowanie skrzyni na dowolnym biegu, a nie tylko na wstecznym, co oferują niektóre modele.

Różne opcje w alarmach

Decydując się na instalację autoalarmu mamy do wyboru szereg opcji. Najbardziej rozbudowane systemy wyposażone są w niezależne źródło energii, a uzbrajanie i rozbrajanie alarmu odbywa się za pomocą dynamicznie zmieniającego się kodu. Alarmy różnią się ponadto ilością zainstalowanych  czujników oraz sposobem reagowania na otwarcie klap, wybicie szyby czy poruszenie samochodu. Nie bez znaczenia dla instalacji autoalarmu jest ilość elektroniki, którą posiada nasz samochód.

W nowoczesnych autach sterowanie poszczególnymi podzespołami odbywa się poprzez magistralę CAN. Alarm montowany w takim samochodzie musi być przystosowany do współpracy z komputerem pokładowym.

Autoalarmy muszą posiadać stosowne certyfikaty i homologacje. Przy zakupie nowego pojazdu w salonie warto więc zdecydować się na montaż alarmu polecanego przez dealera danej marki. Jeśli kupujemy samochód używany mamy większą możliwość wyboru.

Bez względu na to jaki rodzaj zabezpieczenia wybierzemy do swojego auta, musimy pamiętać o odpowiedniej eksploatacji samochodu z blokadą czy autoalarmem. Systemy elektroniczne wymagają systematycznych przeglądów, a blokady – aby były skuteczne, muszą być zakładane za każdym razem.

[Głosów:7    Średnia:4.1/5]

Leave a comment

Your email address will not be published.


*