Części zamienne – używane, czy nowe?

Części zamienne - używane, czy nowe

Większość samochodów jeżdżących po polskich drogach to auta kupione z drugiej ręki. Nadal popularne jest sprowadzanie pojazdów zza granicy. Krajowy rynek motoryzacyjny obfituje ponadto w używane części zamienne, które pochodzą z wraków lub samochodów wycofanych z eksploatacji. Można także kupić podzespoły wybranych marek, które zostały profesjonalnie zregenerowane i nadają się do zamontowania w naprawianym aucie. Oferta motoryzacyjna obejmuje także tańsze zamienniki do pojazdów. Są to części nieoryginalne, ale w pełni odpowiadające danemu modelowi samochodu. Zastanówmy się jakie części warto kupować do swojego samochodu.

Kosztowna naprawa samochodu

Każdy użytkownik samochodu stanął kiedyś przed koniecznością wymiany kosztownego podzespołu we własnym pojeździe. Szczególnie dotyczy to posiadaczy starszych modeli, które zostały kupione na rynku wtórnym. Czasami zakup oryginalnej części w serwisie ASO może przekraczać wartość całego pojazdu i być po prostu nieopłacalne. Wtedy pozostaje skorzystanie z tańszej alternatywy, jaką jest nieoryginalny odpowiednik lub część używana. Na co się zdecydować? Popularne na rynku są skrzynie biegów, regenerowane sprzęgła czy pompy wtryskowe. Do silników diesla użytkownicy kupują często regenerowane wtryskiwacze, a także turbosprężarki. W wielu przypadkach takie rozwiązanie po prostu umożliwia dalsze korzystanie z pojazdu i ratuje portfel właściciela. Należy jednak pamiętać, że na używaną część nie dostaniemy gwarancji i jej zniszczenie będzie nas dodatkowo kosztować.

Po pierwsze bezpieczeństwo

Po pierwsze należy pamiętać o bezpieczeństwie. Niedopuszczalne jest montowanie w samochodzie używanych poduszek powietrza czy napinaczy pasów bezpieczeństwa. Także części układu hamulcowego powinny być fabrycznie nowe. Używane elementy zawieszenia, takie jak sprężyny, amortyzatory czy wahacze mogą z zewnątrz wyglądać na mało wyeksploatowane, a wewnątrz posiadać poważne wady. Części zawieszenia podlegają bardzo dużym przeciążeniom w trakcie jazdy, dlatego nawet jeśli na zewnątrz nie posiadają uszkodzeń – ich wewnętrzna struktura może być naruszona. Stal i inne metale podlegają zjawisku zwanemu „zmęczeniem materiału”, w wyniku którego metal może po prostu pęknąć bez wyraźnej przyczyny. Wtedy używany wahacz lub sprężyna będą nas kosztowały podwójnie dużo. Ponadto ich uszkodzenie w czasie jazdy może narazić nas i innych uczestników ruchu na poważne niebezpieczeństwo. Jeśli uszkodzenie zdarzy się w trasie musimy liczyć się z wysokimi kosztami holowania pojazdu. Wszystko to sprawia, że naprawiając układ jezdny czy hamulcowy warto sięgnąć po nowe części.

Opony używane

Opony używane to kolejny element pojazdu, na którym nie warto oszczędzać. W prawdzie na rynku dostępna jest bardzo bogata oferta gum z drugiej ręki, decydując się na ich zakup możemy przegapić poważne uszkodzenia. Dobrze wyglądająca z pozoru opona, a nawet taka, której bieżnik został mało wytarty może być po prostu zepsuta. Specyfika uszkodzeń opon polega na tym, że najczęściej wychodzą dopiero podczas jazdy lub przy montażu. Możliwe jest jednak kupienie używanego ogumienia w dobrym stanie. Czasami sprzedawcy dysponują na przykład kompletem zimówek, które pozostały po poprzednim aucie lub oponami, które zdecydowali się wymienić na nowocześniejszy model. Wszystko zależy od kogo kupujemy opony. Zdecydowanie lepiej jest w takim przypadku skorzystać z oferty indywidualnych sprzedawców niż handlarzy obracających dużą ilością towaru.

Naprawy blacharskie

Jeżeli nasze auto wymaga wymiany zderzaków, zardzewiałych nadkoli czy nawet uszkodzonych drzwi – możemy pokusić się o zakup używanych blach. Opłaci się to znacznie bardziej niż ewentualne przeróbki blacharskie, albo wyklepywanie i spawanie materiału. Także elementy wewnętrzne, takie jak klamki, plastiki czy inne elementy kokpitu mogą zostać wymienione na używane.  Jeśli posiadamy pęknięty lub stłuczony reflektor jego wymiana na używany może okazać się korzystniejsza niż zakup nieoryginalnego odpowiednika. Musimy jednak dokładnie przyjrzeć się stanowi klosza. Mocno wyeksploatowany, zmatowiały reflektor przepuszcza nawet do 30 procent mniej światła niż nowa lampa.

Części z demontażu

Wielu specjalistów zwraca uwagę na pewnego rodzaju bałagan, który panuje na rynku używanych części samochodowych. Portale aukcyjne i szroty oferują podzespoły wymontowane z pojazdów wycofanych z eksploatacji. Na rynku funkcjonują także firmy, które zajmują się odzyskiwaniem elementów ze złomowanych samochodów. W wielu przypadkach są to działania nielegalne lub pozostające na granicy prawa. Recykling pojazdów obejmowany jest coraz bardziej restrykcyjnymi przepisami. Trzeba jednak zaznaczyć, że kupno na przykład wymontowanej skrzyni biegów czy klapy bagażnika to opcja, która jest bardzo atrakcyjna cenowo i nie zagraża bezpieczeństwu na drodze. Dlatego, jak zaznaczają fachowcy, te sprawy wymagają dalszych uregulowań prawnych. Warto  jednak na koniec przytoczyć listę części, których pod żadnym pozorem nie wolno wymieniać na używane. Należą do nich:

  • poduszki powietrzne z aktywatorami pirotechnicznymi
  • klocki i szczęki hamulcowe
  • przewody układu hamulcowego
  • tłumiki układu wydechowego
  • przeguby układu kierowniczego i zawieszenia
  • fotele zintegrowane z pasami bezpieczeństwa lub poduszkami powietrznymi
  • układ blokady kierownicy
  • immobilisery wraz z transponderami sterowania elektronicznego
  • urządzenia przeciwwłamaniowe i alarmowe
  • elementy elektryczne i elektroniczne układów bezpieczeństwa np. ABS
  • przewody paliwowe
  • filtry jednorazowe i wkłady filtra
  • zawory recyrkulacji spalin
  • instalacje zasilania gazem
  • automatyczne i nieautomatyczne zestawy pasów bezpieczeństwa
  • pióra wycieraczek szyb
  • katalizatory
  • kondensatory zawierające PCB

Wymienione wyżej podzespoły nie mogą być ponownie montowane w żadnym samochodzie!

Niektóre naprawy przed którymi stają właściciele samochodów są naprawdę bardzo drogie. Dlatego często wykorzystywane są regenerowane podzespoły i części używane, pochodzące z demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Na rynku dostępne są także tańsze odpowiedniki – części produkowane przez alternatywne firmy. Decydując się na zakup konkretnej części należy przede wszystkim kierować się zdrowym rozsądkiem i względami bezpieczeństwa.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

Leave a comment

Your email address will not be published.


*