Diesel czy benzyna

Wybór jednostki napędowej to najważniejsza decyzja podczas kupowania nowego samochodu. Obecnie producenci wyposażają oferowane modele samochodów w różne silniki, a wybór pozostawiają klientom. Ten sam samochód możemy kupić z silnikiem o większej lub mniejszej mocy, albo też z jednostką wysokoprężną. Podobnie jest na rynku samochodów używanych. Poszczególne modele występują nie tylko w różnych wersjach wyposażenia, ale także posiadają różne silniki benzynowe i Diesle. Nie istnieje ogólna zasada mówiąca, który silnik jest lepszy. Wszystko zależy od rodzaju pojazdu oraz jego przeznaczenia, a także indywidualnych preferencji właściciela.

Silniki benzynowe

Nowoczesne silniki benzynowe to jednostki zapewniające niezwykłe wrażenia podczas jazdy. Dysponują dużą mocą i mogą rozpędzić pojazd do 100km/h w niewiele ponad 5 sekund. Są dynamiczne i sprawnie reagują na operowanie pedałem gazu. Nie generują podczas pracy dużej ilości szkodliwych substancji, a zużycie paliwa kształtuje się na zrównoważonym poziomie. Ponadto benzyniaki są trwałe, a ich stosunkowo prosta konstrukcja powoduje, że w zakresie przeciętnych przebiegów nie ulegają poważnym awariom. Za nowy samochód z silnikiem benzynowym zapłacimy ponadto znacznie mniej niż za diesla. Jednak podczas eksploatacji wydatki na paliwo będą ciut większe.

Oszczędny diesel

Silniki diesla spalają naprawdę niewielkie ilości paliwa. Przeciętnie jednostki montowane w popularnych samochodach osobowych nie palą więcej niż pięć litrów oleju napędowego, co zdecydowanie przekłada się na koszty eksploatacji. Jednak za samochód z silnikiem wysokoprężnym musimy zapłacić znacznie więcej przy zakupie. W przypadku kupowania nowiutkiego pojazdu prosto z salonu, różnica w cenie może sięgać nawet 10 tys. zł. Jednak jeżeli pokonujemy długie trasy i generujemy wysokie przebiegi roczne, taka nadpłata i tak dość szybko się zwróci.

Wymogi ekologii

Problemem współczesnych diesli są dodatkowe urządzenia, w które zostały wyposażone silniki wysokoprężne. Nowe, restrykcyjne wymagania dotyczące emisji spalin nałożyły na producentów motoryzacyjnych konieczność stosowania dodatkowych rozwiązań oczyszczających dym wydobywający się z rury wydechowej. W samochodach z silnikiem diesla stosowany jest filtr cząstek stałych (DPF), który oczyszcza spaliny, ale niekorzystnie wpływa na osiągi auta. Ponadto element jest drogi i lubi dostarczać właścicielowi przeróżnych kłopotów. Zazwyczaj musi on być całkowicie wymieniony na nowy po przejechaniu około 200 tys. km, a w trakcie eksploatacji także wymaga specjalnego traktowania. Dlatego trudno jest znaleźć na rynku wtórnym diesla, który miałby jeszcze niewielki przebieg. Zazwyczaj właściciele decydują się na sprzedaż zanim nastąpi konieczność poniesienia poważnych wydatków.

Innowacje w dieslu

Czasy, w których diesle osiągały przebiegi liczone w setkach tysięcy kilometrów odeszły już w przeszłość. Współczesne silniki wysokoprężne próbują dorównać osiągami silnikom benzynowym. Stają się do nich coraz bardziej podobne pod względem elastyczności, jednak przez zastosowanie nie do końca sprawdzonych rozwiązań, stały się bardziej awaryjne. Samochodem wyposażonym
w jednostkę wysokoprężną nie przejedziemy już miliona kilometrów bez remontu, co zdarzało się jeszcze w latach dziewięćdziesiątych. Nie usłyszymy też w nim charakterystycznego klekotania, który pozwalał rozpoznać diesla na odległość. Silniki są coraz bardziej wyciszone i coraz bardziej przystosowane do małych samochodów kompaktowych.

Turbina w benzynie

Silniki benzynowe także zaczęły czerpać z jednostek wysokoprężnych. Turbodoładowanie nieodłącznie kojarzące się z dieslem, od jakiegoś czasu jest montowane w silnikach benzynowych.
I tak, jak nowe wynalazki w silniku wysokoprężnym mogą przysporzyć właścicielowi kłopotów, tak turbina w benzyniaku też nie należy do łatwych w eksploatacji. Koszt jej wymiany idzie w tysiące złotych, a awaryjność tego elementu powoduje, że prędzej czy później musimy się z tym liczyć.

Przeznaczenie

Wybór silnika w kupowanym aucie powinno być poprzedzone analizą potrzeb. Jednostki benzynowe, chociaż palą więcej paliwa, zdecydowanie lepiej sprawdzają się w autach miejskich. Jeżeli decydujemy się więc na typowy miejski kompakt, silnik benzynowy będzie dla nas o wiele bardziej korzystnym wyborem. Diesle świetnie radzą sobie z pokonywaniem wielokilometrowych tras. Eksploatacja samochodu z silnikiem wysokoprężnym wyjdzie taniej osobom, które korzystają z samochodu w pracy i mają duże przebiegi roczne. Wtedy też diesel będzie mniej narażony na awarie niż przy miejskiej jeździe.

Współczesne motoryzacja oferuje dużą możliwość wyboru dla klientów poszukujących nowego samochodu. Nie dość, że możemy dowolnie dobierać kolorystykę auta i wyposażenie wewnętrzne, do wyboru mamy także ogromną paletę silników. Ten sam model możemy kupić zazwyczaj w wersji benzynowej lub z silnikiem diesla. Chociaż za silnik wysokoprężny musimy więcej zapłacić przy zakupie, mniej wydamy na stacji benzynowej. Benzyniak z kolei jest tańszy, a jego silnik bardziej dynamiczny, oferując lepsze wrażenia z jazdy. Dlatego każda decyzja będzie niosła ze sobą zarówno plusy, jak i pewne mankamenty dokonanego wyboru.

[Głosów:2    Średnia:4/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here