Felgi stalowe – wady i zalety stosowania felg stalowych

Felgi stalowe

Felgi z lekkich stopów metalu stają się coraz popularniejsze. Alufelgi nie stanowią już wyznacznika luksusu, ale są oferowane przez wiele marek w standardzie. Powoli wypierają one z rynku tradycyjne stalówki. Wielu kierowców wymienia felgi na aluminiowe w pogoni za modą oraz z pobudek estetycznych. Nowoczesne technologie umożliwiają produkcję alufelg w bardzo wielu wzorach, dlatego można je dobrać indywidualnie do własnego gustu i charakteru pojazdu. Ale przecież nie każdemu kierowcy zależy na wyjątkowym wyglądzie użytkowanego samochodu. Wielu właścicieli wciąż preferuje tradycyjne rozwiązania i wybiera felgi ze stali.

Designerskie wzory aluminium

Niemal wszystkie felgi stalowe wyglądają tak samo. Stal w przeciwieństwie do aluminium nie jest metalem, z którego można by było kształtować szprychy czy finezyjne wzory. Dlatego decydując się na zakup felg stalowych nie mamy zbyt wielu możliwości wyboru. Tę niedogodność możemy skompensować dokupując nakładki – tak zwane kołpaki na koła, produkowane z tworzyw sztucznych. Ich montaż jest bardzo prosty, a sklepy motoryzacyjne oferują bardzo dużą liczbę wzorów. Nie oszukujmy się jednak. Żadna felga stalowa nie będzie prezentować się tak elegancko, jak alufelga o designerskim wzorze szprych. Także zwolennicy opon o niskim profilu nie mają wielkiego wyboru, ale chcąc korzystać ze swoich ulubionych opon muszą zdecydować się na felgę ze stopów lekkich.

Zimą zwykle stal

Za to opony o wysokim profilu łatwiej jest dopasować do felgi stalowej. A więc typowe zimówki zakładane są zazwyczaj na felgach stalowych. Tę prawidłowość można zaobserwować w sezonie jesienno-zimowym. Wtedy na ulicach miast zdecydowanie więcej samochodów jeździ na stalówkach niż felgach aluminiowych. Wąska opona o wysokim profilu najczęściej będzie właśnie założona na felgę ze stali.

Warto zaznaczyć, że felgi stalowe produkowane są we wszystkich rozmiarach, dlatego bez trudu dobierzemy je do każdego auta. Ponadto ich cena jest kilkakrotnie niższa od felg ze stopów lekkich. Dlatego samochody z niższej półki cenowej wciąż mają montowane fabryczne felgi stalowe.

Waga i cechy użytkowe

A jak prezentują się walory użytkowe? Czy felga aluminiowa oferuje nam większe bezpieczeństwo lub oszczędność na paliwie?

Okazuje się, że wbrew temu, co myśli większość użytkowników – felga aluminiowa wcale nie musi być lżejsza od stalowej. Oczywiście wiele zależy od wzoru szprych, jednak przy popularnym rozmiarze 15 cali – waga obu rodzajów felg oscyluje w granicach 7 kilogramów. Dlatego zamiana felg stalowych na alufelgi nie musi się wiązać z obniżeniem wagi samochodu. Czasami jest wręcz na odwrót. Lekkie stopy aluminium, rzeczywiście charakteryzują się mniejszą masą niż stal. Jednak felga musi być twarda i wytrzymała, dlatego ilość użytego materiału jest odpowiednio wysoka, decydując o wadze felgi. Zatem jazda na stalowym komplecie felg nie oznacza większej masy pojazdu i większego zużycia paliwa. O ewentualnych oszczędnościach w większej mierze mogą zdecydować same opony.

Chłodne hamulce

Felga stalowa ze względu na swoją budowę nie zapewnia tak efektywnej wentylacji tarcz i klocków hamulcowych, jak felga ze stopów lekkich. Alufelgi zdecydowanie lepiej odprowadzają ciepło z hamulców, dlatego zapewniają zdecydowanie lepsze hamowanie. Jednak w normalnym użytkowaniu i przy umiarkowanych prędkościach nie ma to tak wielkiego znaczenia. Jeśli nie ścigamy się w rajdach – nasze hamulce zadziałają wystarczająco dobrze bez względu na rodzaj felgi.

Wytrzymałość

Felgi z lekkich stopów metalu są twarde i odporne na wpływ niekorzystnych warunków zewnętrznych. Stal nie posiada tak dobrej odporności na korozję, dlatego tradycyjne felgi rdzewieją i są podatne na uszkodzenia. Niewiele też pomaga ich lakierowanie, ponieważ w zewnętrznej powłoce prędzej czy później i tak pojawiają się odpryski i ogniska korozji. Każdy kierowca, któremu zdarzyło się wpaść w dziurę w jezdni lub zbyt szybko najechać na krawężnik wie, jak łatwo jest uszkodzić felgę ze stali. Niektóre felgi stalowe już po kilkuletnim intensywnym użytkowaniu są tak pogięte, że nadają się tylko do wymiany. Wiele tu jednak zależy od kierowcy i jego sposobu jazdy. Ponadto ewentualne prostowanie felgi stalowej, czy nawet jej wymiana – nie wiążą się z wysokimi kosztami. Stalówki prostuje się łatwo, a ich wyważanie przebiega sprawnie i bezproblemowo.  Tymczasem uszkodzenie felgi ze stopów lekkich to już poważny problem, który zazwyczaj generuje duże koszty naprawy.

Za stosowaniem felg ze stopów lekkich przede wszystkim przemawiają walory estetyczne. Alufelgi wyglądają atrakcyjnie, nowocześnie i pozwalają nadać własnemu pojazdowi niepowtarzalny charakter. Tymczasem tradycyjne rozwiązania – wbrew wielu mitom – nie posiadają gorszych walorów użytkowych. Ich niska cena oraz uniwersalność sprawia, że wciąż znajdują zwolenników. Wprawdzie stal nie jest tak odporna na korozję i uszkodzenia, jak aluminium, jednak ewentualna naprawa czy wymiana stalowej felgi nie wiąże się z ponoszeniem wysokich kosztów. Zatem jeżeli samochód traktujemy w sposób użytkowy i nie zależy nam na jego designerskim wyglądzie, spokojnie możemy korzystać z felg stalowych. Alufelgi to atrakcyjny i droższy dodatek, na który nie musimy się decydować.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

Leave a comment

Your email address will not be published.


*