Hak holowniczy

Hak holowniczy to element wyposażenia dodatkowego, który w prawdzie nie dodaje samochodowi uroku, ale sprawia, że przestrzeń ładunkową auta możemy skutecznie powiększyć. Przyczepki transportowe są poręczne, a ich ciągnięcie jest bardziej ekonomiczne niż obciążanie wnętrza samochodu. Dlatego wielu użytkowników pojazdów osobowych, zwłaszcza tych, którzy wykorzystują samochód w firmie czy usługach, decyduje się na instalację haka holowniczego. Niektórzy zakładają hak z myślą o wyjeździe wakacyjnym i ciągnięciu przyczepy kempingowej, lawety z łódką wędkarską czy żaglówką. Ostatnio coraz popularniejsze stają się specjalne bagażniki na rowery, które są zakładane na hak holowniczy. Producenci większości samochodów osobowych dopuszczają instalację haków, pozostawiając w konstrukcji pojazdu stosowne miejsce. Wyjątek stanowią niektóre niewielkie modele pojazdów, nieposiadające homologacji na montaż haka.

Rodzaje haków holowniczych

Decydując się na założenie haka holowniczego musimy wziąć pod uwagę kilka kwestii. Przede wszystkim ważny jest cel, dla którego zakładamy dodatkowe wyposażenie. Jeżeli hak będzie używany tylko od czasu do czasu warto zdecydować się na element demontowany.

  • Do wyboru mamy haki z systemem automatycznego wypinania, które są bardzo wygodne w użyciu, ale droższe. Końcówka haka przypinana jest do korpusu systemem specjalnych zapadek. Taki hak możemy zdjąć i założyć praktycznie jednym ruchem ręki.
  • Haki demontowane występują też w wersji dokręcanej na śruby mocujące. Końcówka zazwyczaj przykręcona jest czterema śrubami, a jej demontaż wymaga użycia klucza.
  • Tradycyjne haki, te montowane na stałe nie posiadają odpinanej końcówki. Obecnie nie są jednak dopuszczone do użytku w Unii Europejskiej.

Zgodnie z nowymi przepisami, hak może być używany tylko podczas ciągnięcia przyczepy. Jadąc samym samochodem hak należy zdemontować. Kierowcy, których jest niestety sporo na naszych drogach, jeżdżący z wystającą pustą kulą popełniają wykroczenie.

Montaż haka

Instalację haka holowniczego musimy powierzyć mechanikowi. Jeżeli posiadamy nowy samochód na gwarancji, jesteśmy zobowiązani do skorzystania z autoryzowanego serwisu. Ponieważ za montaż i tak zapłacimy drożej niż u zwykłego mechanika, warto zapytać o hak nieoryginalny. Na rynku dostępne są kule produkowane w Polsce, które nie odbiegają jakością od proponowanych przez serwisy ASO.

Instalacja haka trwa kilka godzin, ponieważ do założenia elementów mocujących należy zdemontować zderzak, a także tapicerkę bagażnika. Czasami przeszkodą uniemożliwiającą zamontowanie kuli jest instalacja gazowa, dlatego jeżeli posiadamy auto na gaz, zanim zdecydujemy się na zakup haka musimy upewnić się, czy będziemy mogli go zamontować.  Najwięcej kłopotów sprawić może jednak elektryka pojazdu, dlatego należy wykorzystać oryginalną wiązkę przewodów.  Problemem są tutaj systemy elektroniczne współczesnych samochodów, które muszą odpowiednio współpracować z przyczepą. Dlatego jeżeli nasze auto wyposażone jest w komputer sterujący, będziemy potrzebowali haka z szyną CAN. Tylko takie wyposażenie umożliwi prawidłowe zarządzanie oświetleniem przyczepy i nie będzie generowało błędów w komputerze pojazdu.

Po montażu haka holowniczego w warsztacie należy jeszcze odwiedzić stację diagnostyczną, gdzie nowy element auta zostanie sprawdzony i wpisany do dowodu rejestracyjnego.

Parametry haka holowniczego

Podstawowym parametrem haka holowniczego jest jego udźwig maksymalny (tonaż). Każdy hak musi posiadać z góry określony tonaż, przy czym nie może on przekraczać masy całkowitej pojazdu, w którym będzie montowany. Wszystkie podstawowe informacje powinny być wyszczególnione na tabliczce znamionowej haka. Najważniejszą zaś sprawą jest homologacja kuli, która jest nieodzowna dla legalnego korzystania z elementu holowniczego. Na elementach dopuszczonych do użytku w Unii Europejskiej powinna być umieszczona literka e lub E. Poza tym warto zdecydować się na kupno haka wykonanego z jak najlepszych materiałów. Na pewno stal ocynkowana będzie bardziej odporna na wpływ warunków zewnętrznych i rdzę niż hak ze zwykłej stali. Nie bez znaczenia jest także jakość wiązki elektrycznej i gniazdka. U większości renomowanych producentów (także firm polskich) wszystkie elementy są na wystarczająco wysokim poziomie.

Hak holowniczy dla większości użytkowników samochodów osobowych przydaje się tylko od czasu do czasu. Inni wykorzystują możliwość holowania przyczepy w wakacje, a niektórzy korzystają z dodatkowego wyposażenia na co dzień. Bez względu na to, do której grupy się zaliczamy instalację haka holowniczego musimy przeprowadzić w warsztacie. Ważne jest także odpinanie końcówki w czasie, kiedy nie ciągniemy przyczepy. Pusty hak holowniczy może powiększyć rozmiary zniszczeń w przypadku stłuczki lub wypadku.

[Głosów:6    Średnia:3/5]

1 KOMENTARZ

  1. Trafiłem w gościa(jego auto} z dopinanym hakiem ,takie haki są podatne na podgięcia przez co wgniatają zderzak,gościu zamiast spierdalać nie chciał ugody
    tylko zgłosił szkodę do swojego ubezpieczyciela,został odesłany z „kwitkiem”
    a ja jako sprawca dostałem 6 pkt. i 3-stówy za kolizję.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here