Wymiana opon w sezonie letnim i zimowym jest kluczowa nie tylko dla komfortu jazdy, ale przede wszystkim dla naszego bezpieczeństwa. Obydwa rodzaje mają bowiem zupełnie inne właściwości i są przystosowane do innego typu powierzchni. Z tego powodu opony letnie na zimnej, zaśnieżonej nawierzchni nie mają zbyt wielkiej przyczepności, a zimowe szybciej ścierają się, gdy jest ciepło.

Oznaczenia opon są istotne

Na oponie możemy znaleźć wiele istotnych informacji, na które warto zwrócić uwagę podczas wymiany. Poza oczywistą nazwą producenta, oznaczeniem handlowym i datą oraz krajem produkcji z opony możemy wyczytać również inne, bardziej precyzyjne informacje. W kontekście wymiany pomiędzy sezonami najistotniejsze z nich to:

– 3PMSF (ang. three-peak mountain snowflake), kod znajdujący się na oponach zimowych. Znajduje się bliżej wewnętrznej krawędzi opony;

– M+S (Mud + Snow), oznaczenie to możemy znaleźć na wersjach zimowych, całorocznych i niektórych dostawczych, szczegółowe informację znajdziecie Państwo na https://www.continental-opony.pl/samochod/technologia/oznaczenia-a-przepisy-prawa/oznaczenia-opon-zimowych;

– Reinforced, co oznacza, że opona jest wzmacniana. Dodatkowym znacznikiem może być XL (extra load) lub C (commercial – dla ogumienia dostawczego).

Zmiana na zimę ma znaczenie

Dlaczego powinniśmy wymieniać opony na zimowe? Przede wszystkim są one przygotowane z innej mieszanki gumy, która posiada inne właściwości, niż wersja letnia. Gdy temperatura powietrza spada, a drogi zasypuje wszędobylski śnieg, powierzchnia jezdni staje się bardziej wymagająca i trudniej utrzymać na niej przyczepność. Dlatego opony zimowe wytwarzane są z miękkiej gumy, która pozostaje miękka także w momencie użytkowania, dzięki czemu lepiej klei się do drogi. Taka konstrukcja, w połączeniu z poprzecznie pofalowanym nacięciem klocka bieżnika, zapobiega utracie przyczepności oraz ułatwia nam manewrowanie czy hamowanie na śliskiej powierzchni.

Latem lepiej jest być twardym…

…a dokładniej korzystać z opon wytworzonych z twardej gumy. Opona zimowa nie sprawdzi się na suchej, gorącej powierzchni, jaką ma rozgrzany słońcem asfalt. Dodatkowo wariant letni posiada mniej agresywny bieżnik, który nie wgryza się w podłoże aż tak mocno, jak w przypadku zimowego odpowiednika. Przede wszystkim jednak, opony zimowe stosowane latem nie zapewnią nam odpowiedniej przyczepności, ale także ulegną dużo szybszemu starciu. Dlatego, jeżeli jesteś odpowiedzialnym kierowcą, powinieneś wymieniać ogumienie również w sezonie letnim.

A może opony wielosezonowe?

Może się zdarzyć, że w naszym klimacie opona wielosezonowa będzie wystarczająca dla kogoś, kto nie wyjeżdża wielu kilometrów w skali roku. Jest to swoisty mix wariantu zimowego i letniego – guma wykorzystywana do produkcji ogumienia wielosezonowego jest średniej twardości, dzięki czemu dobrze znosi zarówno umiarkowane lato, jak i łagodną zimę.

[Głosów:2    Średnia:4/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here