Jak wymienić żarówkę w samochodzie

Umiejętność wymiany żarówki w samochodzie to czynność, z którą musi poradzić sobie każdy kierowca. Niedziałające światła narażają kierującego oraz innych użytkowników ruchu na niebezpieczeństwo. Dlatego jeżeli w trasie przepali nam się żarówka, powinniśmy zjechać na najbliższy parking i dokonać jej wymiany. Doświadczenie pokazuje, że najczęściej awarii ulegają żarówki w przednich reflektorach – te odpowiedzialne za działanie świateł drogowych i mijania. Inne światła nowoczesnych samochodów coraz częściej opierają się na technologiach wykorzystujących diody LED i nie psują się przez cały okres eksploatacji samochodu.

Halogeny i ksenony

Żarówki przednich reflektorów to  zazwyczaj halogeny o oznaczeniach H1, H4 lub H7. Wyjątek stanowią żarówki ksenonowe, które mogą być montowane w specjalnych reflektorach. Warto przypomnieć, że zabronione jest zakładanie żarówek ksenonowych do zwykłych reflektorów. Żarnik ksenonowy oparty jest na innej technologii i wymaga zastosowania specjalnej instalacji. Jeżeli w miejsce tradycyjnych żarówek wmontujemy ksenony, musimy liczyć się z mandatem, a nawet odebraniem dowodu rejestracyjnego i zakazem jazdy.

Manipulacje pod maską

Przednie reflektory są zazwyczaj tak zaprojektowane, aby każdy mógł dostać się do żarówki i ją wymienić. Niestety coraz większa liczba urządzeń, w które wyposażone są nasze samochody powoduje, że pod maską nowoczesnego samochodu jest wyjątkowo mało miejsca. Zazwyczaj więc wymiana żarówki wiąże się z dość niewygodną manipulacją pomiędzy poszczególnymi elementami. W niektórych modelach dostęp do reflektorów możliwy jest po demontażu przednich nadkoli. Dotyczy to na przykład niektórych modeli Renault czy samochodów marki Rover.
W każdym jednak samochodzie samodzielny dostęp do reflektorów jest zagwarantowany przez międzynarodowe ustalenia prawne. Specjalne przepisy obligują producentów samochodów do takiego projektowania reflektorów, żeby wymiana żarówki nie musiała wiązać się z wizytą w warsztacie.

Przednie reflektory

Wymiana żarówki nie wymaga stosowania żadnych narzędzi. Aby dostać się do reflektorów musimy otworzyć maskę, a następnie zdjąć osłonę przeciw kurzową. Najczęściej elementy osłaniające reflektor od wewnątrz wykonane są z plastiku i przymocowane zatrzaskami oraz drucianą sprężyną. Po demontażu osłony należy odłączyć kable zasilające, po czym otworzyć gniazdo reflektora. Żarówka jest zazwyczaj osadzona w gnieździe z pomocą sprężyny dociskającej, której demontaż wymaga naciśnięcia jej końcówek. Podczas wyjmowania z opakowania nowej żarówki i montowania jej w gnieździe musimy pamiętać o nie dotykaniu szklanego klosza palcami.  Zatłuszczony czy zabrudzony klosz żarówki zdecydowanie skróci jej żywotność, ponieważ nie będzie się równomiernie nagrzewał. Samą żarówkę łatwo włożymy na miejsce starej, pamiętając jednocześnie, aby równomiernie i symetrycznie przylegała do wszystkich brzegów klosza. Krzywo założona żarówka w nieefektywny sposób oświetli nam drogę i będzie oślepiać innych kierowców. Wtyczkę z kablami możemy zamontować tylko w  jeden sposób, ponieważ posiada ona trzy gniazda odpowiadające bolcom żarówki. Dlatego nie musimy się obawiać pomyłki. Podczas zakładania osłony warto jest zadbać o to, aby dokładnie przylegała ona do klosza reflektora. W ten sposób unikniemy dostawania się wody do wewnątrz i parowania reflektorów.

Więcej nie znaczy lepiej

Przy zakupie nowych żarówek warto zwrócić uwagę na kilka kwestii. Po pierwsze popularne halogeny H4 i H7 występują w kilku wersjach. Niektórzy producenci oferują lepsze parametry świecenia, wyższą jasność lub efekt żarówek ksenonowych. Nie wszystkie z tych rozwiązań dają dobre efekty. Najczęściej żarówka o większej jasności posiada skrócony okres użytkowania, a te „udające” światło ksenonowe nie zawsze posiadają homologację. Dlatego kupując zapasowe żarówki warto zdecydować się na znane marki. Oferowane w internecie i niektórych supermarketach tańsze odpowiedniki, najczęściej nie spełniają wymagań jakościowych, którymi cechują się dobre żarówki. Dlatego zdecydowanie lepiej jest kupić droższą żarówkę niż narazić się na częste awarie i konieczność wymiany.

Pozycyjne i kierunkowskazy

Światła pozycyjne i kierunkowskazy (jeśli nie są LED)  posiadają żarówki o symbolach:

  • W5W – światła pozycyjne
  • P21W – kierunkowskazy

Ich wymiana polega na wyjęciu gniazda wraz z wtyczką oraz żarówką naraz. Samą żarówkę po prostu wciska się w gniazdo i wkłada cały element na miejsce. Żarówki P21W należy dodatkowo lekko docisnąć i obrócić zarówno przy wyjmowaniu, jak i zakładaniu.

Lampy tylne

Dostęp do tylnych lamp jest zazwyczaj mało skomplikowany. Pod klapą bagażnika odkrywa się zazwyczaj fragment wykładziny, pod którym znajdują się gniazda. Tylne żarówki są wciskane w gniazda. Ta przeznaczona do świateł postojowych i stopu posiada dwa żarniki. Niektórym kierowcom udaje się tak wkręcić żarówkę, że w miejsce stopu świeci światło pozycyjne i na odwrót. Jeżeli jednak nie użyjemy zbyt wielkiej siły i nie będziemy za bardzo kombinowali przy gnieździe żarówki na pewno nie uda nam się pomylić.

Na koniec warto przypomnieć, że żarówki najlepiej wymieniać jest parami. Wtedy zapewniamy symetryczne światło w obu reflektorach.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here