Jaki akumulator

Akumulator samochodowy należy do tych elementów pojazdu, które na co dzień rzadko dają o sobie znać. Najczęściej przypominamy sobie o istnieniu źródła prądu pod maską naszego auta akurat wtedy, gdy odmówi nam posłuszeństwa. Zazwyczaj dzieje się to w czasie gwałtownych spadków temperatury, które zdarzają się zimą. Czasami też, intensywne parowanie wody z elektrolitu skutecznie unieruchamia akumulator podczas letnich upałów. Producenci samochodów przeznaczonych do poruszania się w naszym klimacie określają optymalną temperaturę pracy baterii na około 20 st. C. W czasie silnych mrozów lub intensywnych upałów sprawność akumulatora drastycznie spada. Jeżeli w dodatku bateria jest stara i nie posiada już pierwotnej sprawności musimy być przygotowani na wymianę akumulatora.

Cechy samochodowego akumulatora rozruchowego

Zazwyczaj baterie samochodowe zachowują sprawność przez 3-4 lata. Z czasem na ogniwach akumulatorów odkładają się związki siarki zmniejszające aktywną powierzchnię przechowującą prąd. Dochodzi także do ubytków elektrolitu i powolnego zużywania się ogniw, w których przez cały czas zachodzą procesy chemiczne. Dlatego żaden akumulator nie jest wieczny.

Parametry nowej baterii rozruchowej określane są amperogodzinach – Ah. Jest to jednostka określająca pojemność. Dla przykładu, akumulator o pojemności 40Ah rozładuje się w ciągu 10 godzin, jeżeli przez ten czas będzie z niego czerpany prąd o natężeniu 4A. Drugim parametrem świadczącym o jakości akumulatora jest prąd rozruchowy. Aby uruchomić samochód osobowy potrzeba wygenerować prą o natężeniu pomiędzy 200 a 300 amperów. Wartość ta podawana jest w jednostce niemieckiej DIN, lub amerykańskiej SAE. Akumulator samochodowy o pojemności 55Ah, zgodnie z normą DIN, może wygenerować prąd o wartości 266 A.

Przy zakupie akumulatora nie musimy oczywiście pamiętać o opisywanych danych. Ważne jest, aby nowa bateria posiadała takie same parametry, jak oryginalny akumulator, z którym nabyliśmy auto. Należy także zwrócić uwagę na jego wielkość i sposób mocowania. W komorze silnika jest zazwyczaj miejsce na zainstalowanie akumulatora o ściśle określonej budowie i tylko taki rozmiar musimy kupić. W nowoczesnych samochodach wszystkie elementy są zazwyczaj bardzo ciasno upakowane, a miejsce w komorze silnika wykorzystane jest do maksimum. Nie ma więc przestrzeni na dokonywanie jakiś modyfikacji. Zmiany nie są też pożądane ze względu na systemy elektroniczne współczesnych samochodów. Dzisiejsze pojazdy są pełne podzespołów, które mają bardzo ściśle określone parametry związane z zasilaniem. Dlatego jakiekolwiek modyfikacje mogą powodować błędy w komputerze sterującym auta.

Rodzaje akumulatorów

Podczas gdy wybór nowego akumulatora ograniczony jest jego parametrami, możemy zdecydować się na zakup baterii spośród trzech różnych rodzajów. W prawdzie od czasu wynalezienia ogniwa galwanicznego w 1859 r. wciąż korzystamy z tej samej technologii gromadzenia prądu, zmieniają się stosowane w ogniwach materiały. Nowoczesne wynalazki umożliwiają ograniczenie parowania elektrolitu. Akumulatory posiadają ogniwa wzbogacone o dodatkowe pierwiastki, a także ich elektrolit może mieć postać żelu. Ze względu na użycie nowych technologii, baterie rozruchowe do samochodu dzielą się na trzy grupy:

  • akumulatory obsługowe – są to najbardziej tradycyjne akumulatory kwasowo-ołowiowe, które wymagają przeprowadzania kontroli poziomu elektrolitu. Dostęp do poszczególnych komór baterii możliwy jest zazwyczaj po otwarciu klapki. Elektrolit w tych akumulatorach ma postać roztworu kwasu siarkowego, a ogniwa składają się z płytek ołowianych
  • akumulatory bezobsługowe AGM, w których elektrolit zaabsorbowany jest przez specjalną matę szklaną. W tych bateriach substancja wypełniająca jest uwięziona wewnątrz i nie ma możliwości uzupełnienia elektrolitu. Akumulator posiada zazwyczaj specjalny wskaźnik pokazujący stan baterii.
  • akumulatory żelowe – są przystosowane do działania w najtrudniejszych warunkach. Zawarty w nich elektrolit ma postać żelu, który nie ma prawa wylać się z baterii ani wyparować. Te baterie nie wymagają żadnej obsługi.

Każdy z rodzajów akumulatorów występuje w wersjach odpowiednich do samochodów osobowych. Jednak w przypadku najnowocześniejszych baterii musimy liczyć się z wyższymi kosztami. Tymczasem zwykły, najbardziej tradycyjny akumulator może okazać się całkowicie wystarczający do naszych potrzeb.

W zasadzie każdy użytkownik samochodu staje przed koniecznością wymiany akumulatora. Na szczęście w dzisiejszych czasach nie jest to wielki problem, ponieważ oferta jest naprawdę szeroka. Aby dobrać odpowiedni akumulator najlepiej posłużyć się marką i modelem samochodu, a sprzedawcy sami znajdą pasujący produkt. Ważne jest także oddanie starej baterii do utylizacji. Obecnie obowiązują przepisy uniemożliwiające nam zakup nowego akumulatora, jeśli nie oddamy starego. Służy to ochronie środowiska naturalnego i przyczynia się do odpowiedniego recyklingu ogniw galwanicznych.

[Głosów:4    Średnia:3/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here