Motocykle 125 cm3 na prawo jazdy kat. B

Nowe przepisy dają możliwość kierowania motocyklem o pojemności do 125 ccm osobom posiadającym prawo jazdy kategorii B od co najmniej trzech lat. Nowelizacja ustawy to z jednej strony ukłon w stronę producentów i importerów jednośladów o niewielkich rozmiarach, a z drugiej okazja do nauczenia się kierowania motorem bez konieczności odbywania kosztownych kursów. Możliwość wykorzystywania niewielkiego skutera w drodze do pracy to z kolei duże ułatwienie w codziennym zmaganiu się z korkami dla mieszkańców miast. Dlatego od czasu wprowadzenia przepisów obserwuje się wzrost obrotów w segmencie małolitrażowych motocykli.

Bogata oferta jednośladów

Na rynku jednośladów nowych i używanych mamy do wyboru zarówno miejskie skutery, jak i cruisery, a nawet motory sportowe. Bogata oferta obejmuje jednoślady produkowane w kraju, motocykle uznanych marek japońskich oraz używane maszyny sprowadzane z Włoch, Niemiec czy Holandii. Polscy producenci świetnie odnaleźli się w zaistniałych warunkach i zaproponowali nowe wcielenia klasycznych modeli, takich jak Ogar, Junak czy Zetka. Ofert jest bardzo dużo, dlatego każdy może znaleźć najbardziej odpowiadający model. Przed decyzją zakupową warto przyjrzeć się temu, co proponują różne marki.

Co mówią przepisy

Nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami wprowadziła zmiany w artykule nr 6, dotyczącym uprawnień do jazdy motocyklem. Kierowcy posiadający prawo jazdy kat. B od co najmniej 3 lat mogą prowadzić motocykl o pojemności nie przekraczającej 125 ccm bez dodatkowych uprawnień. Przy tym określone zostały dodatkowe ograniczenia, według których moc maszyny nie może przekraczać 11 kW, a stosunek mocy do masy nie może być większy niż 0,1 kW na każdy kilogram pojazdu. Nowelizacja dotyczy zarówno pojazdów wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów, jak i tych z przekładnią manualną.

Miejskie skutery

Skutery poruszające się po osiedlach dużych miast do tej pory najczęściej kojarzyły się z dostawcami pizzy, którzy nierzadko łamiąc przepisy jazdą po chodnikach, wręcz rozganiali przechodniów. Coraz częściej jednak daje się zauważyć elegancko ubrane osoby zmierzające zadbanym skuterem do pracy. W ofercie producentów mamy zarówno klasyczne pojazdy nawiązujące do stylistyki lat sześćdziesiątych, jak i skutery o nowoczesnej linii. Klienci mogą wybierać spośród jednośladów produkowanych przez Romet oraz marki zagraniczne. W tej kategorii na uwagę zasługują skutery rodzimej produkcji takie jak:

  • Zipp Quantum
  • Junak 609 i 611
  • Romet 787

ze względu na bardzo przystępną cenę.

Osobom dysponującym nieco większym budżetem można zaproponować, np.:

  • Keeway Silverblade
  • Kymco Like.

Modele uznanych japońskich i włoskich marek kosztują zdecydowanie więcej. Za klasyczną Vespę Primavera trzeba zapłacić już ponad 18 tys. zł, a nowoczesna Yamaha Max lub Honda NSS Forza to wydatek sięgający 20 tys.

Sportowy pazur

Wbrew pozorom w kategorii do 125 ccm można znaleźć także maszyny o typowo sportowym charakterze. Dostępne są modele motocykli do typowej jazdy torowej, które możemy prowadzić posiadając kategorię B.  Ich wygląd do złudzenia przypomina typowe „ściganty” tak, że  zwykły obserwator może łatwo pomylić je z maszynami o potężnych mocach. Motocykl sportowy o niewielkiej pojemności to świetny wybór dla osób przymierzających się w przyszłości do zrobienia uprawnień kategorii A. Na maszynie posiadającej sportową sylwetkę możemy nauczyć się pokonywania zakrętów z dużym pochyleniem oraz zachowań, które przydadzą się, gdy przesiądziemy się na większy motor. Na uwagę nabywców zasługują w tej kategorii:

  • Honda CBF 125R
  • Aprilla RS 125
  • Cagiva Mito 125
  • Yamaha YZF-R125

Za nowy motocykl sportowy japońskiej produkcji trzeba jednak zapłacić około 20 tys. zł. Tańsze są oczywiście maszyny używane, wśród których możliwe jest znalezienie egzemplarza w naprawdę dobrym stanie. Polscy producenci także proponują sportowe 125-tki. Na uwagę zasługuje tu Junak 127 czy Romet Division.

Producenci nie zapomnieli także o kierowcach dysponujących prawo jazdy kat. B, którzy chcieliby wybrać się na dłuższą wyprawę motocyklową. Dla nich dostępne są maszyny typowo turystyczne. Honda Varadero 125 to idealny motor do turystyki motocyklowej. Rozwija prędkość do 120 km/h, posiada pięciostopniową przekładnię biegów i oferuje komfort podróżowania. Tańsze maszyny w tym segmencie to np.:

  • Junak 122 RS
  • Romet ZK
  • Kymco Pulsar
Chopper i Cruiser

Miłośnicy klasyki wychowani na amerykańskim kinie drogi, mają do wyboru motocykle takie jak:

  • Honda Rebel 125
  • Kawasaki Eliminator 125
  • Honda VT 125 Shadow
  • Junak 131
  • Zipp Ravel Lux 125

Motocykle z tej kategorii wyglądem przypominają te, którymi podróżowali bohaterowie słynnego filmu „Easy Rider” i na pewno nie zawiodą miłośników motocyklowych przygód.

Trzeba przyznać, że producenci motocykli świetnie zareagowali na zmianę przepisów ruchu drogowego. Oferta dostępnych na rynku jednośladów o pojemności nieprzekraczającej 125 ccm jest bardzo bogata. Możemy kupić zarówno miejski skuter, jak i klasycznego choppera. Także miłośnicy sportu mają w czym wybierać, poznając charakter sportowej jazdy na maszynie o niewielkiej pojemności. Niemal każdy klient dysponujący prawem jazdy kat. B może znaleźć motocykl dostosowany do swoich preferencji i zasobności portfela.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here