Statystyki wyraźnie pokazują, że branża transportu drogowego rozwija się obecnie znacznie dynamiczniej, niż miało to miejsce jeszcze kilkanaście lat temu. Przekłada się to również na ofertę pojazdów ciężarowych oraz naczep.

Pomimo tego, że już wielokrotnie zapowiadano koniec branży transportu drogowego, to statystyki są wciąż nieubłagane. Jest to nie tylko jedna z najtańszych i najszybszych form transportu, ale również transport, który może być zapewnione niemal w każdej lokalizacji ze względu na minimalne wymogi infrastruktury i stosunkowo niewielkie gabaryty pojazdów dopasowane do danego towaru. Statystyki wyraźnie pokazują, że branża transportu drogowego rozwija się obecnie znacznie dynamiczniej, niż miało to miejsce jeszcze kilkanaście lat temu. Przekłada się to również na ofertę pojazdów ciężarowych oraz naczep. Czym jednak powinniśmy się kierować przy wyborze konkretnej naczepy? Na co warto zwrócić szczególną uwagę?

Nowa naczepa

Już na samym początku rozważań na temat transportu drogowego należy podkreślić, że podstawą transportu powinno być nie tylko zabezpieczenie przewożonego ładunku na całej trasie, ale również dbałość o osoby postronne – w przypadku transportu drogowego mowa tutaj oczywiście o innych uczestnikach ruchu drogowego. Wymaga to zatem profesjonalnych i przeszkolonych kierowców przestrzegających rygorystycznych przepisów drogowych, jak i stosowania nowoczesnych środków transportu – przede wszystkim naczep, których rynek rozwinął się w ciągu ostatnich lat.

Rynek nowych naczep do samochodów ciężarowych oferuje dzisiaj produkty dopasowane niemal do każdych potrzeb – począwszy od tradycyjnych i najczęściej stosowanych naczep skrzyniowych, a skończywszy na specjalistycznych chłodniach. W pierwszej kolejności należy zatem zastanowić się nad własnymi potrzebami i profilem świadczonych usług.
Naczepa może być wyposażona między innymi w:
– podnoszoną oś (jest to przydatne zwłaszcza wtedy, gdy przewidujemy częste przejazdy bez ładunku, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji -spalanie – i mniejsze zużycie opon na podniesionej osi),
– podnoszony i rozsuwany dach (w przypadku naczep skrzyniowych ułatwia to ewentualny załadunek oraz rozładunek większych gabarytowo ładunków),
– certyfikat XL (pomimo pozornego rozumienia tego certyfikatu jako większej wytrzymałości naczepy, to w praktyce stanowi to wyłącznie o możliwości wykorzystania jedynie belek rozporowych do zabezpieczenia ładunku o masie nieprzekraczającej 15 ton, przy jego równomiernym rozłożeniu w naczepie),
– kosz na palety (umożliwia przewód dodatkowych palet pod podłogą, w miejscu osłony międzyosiowej).

Zabezpieczenie korozyjne i waga naczepy

Oprócz wyżej wymienionych elementów, warto zwróci uwagę również na jakość zabezpieczenia antykorozyjnego danej naczepy – najlepiej sprawdza się tutaj powłoka ocynkowana, która następnie może być oklejona folią reklamową w barwach naszej firmy transportowej. Każda naczepa powinna wytrzymać przynajmniej kilkanaście lat ciągłej eksploatacji niezależnie od warunków atmosferycznych.
Nie bez znaczenia jest również waga danej naczepy – naczepy nawet renomowanych producentów, jak chociażby Koegel czy Krone potrafią różnić się własną wagą na poziomie nawet kilkuset kilogramów przy teoretycznie podobnym wyposażeniu. Im większa jest waga naczepy, tym wzrasta jest wytrzymałość, jednak jednocześnie maleje dopuszczalna przez prawo ilość przewożonego ładunku – prawo europejskie ściśle określa maksymalne wymiary i wagę zestawu drogowego, na który składa się ciągnik siodłowy i naczepa.

Ekonomia zakupu – używana naczepa?

Samochody ciężarowe, jak i naczepy potrafią kosztować po kilkaset tysięcy złotych w przypadku nowych egzemplarzy. Poszukując oszczędności na tym etapie warto skłaniać się ku naczepom i pojazdom z rynku wtórnego, jednak każdorazowo należy dany egzemplarz sprawdzić przynajmniej na stacji diagnostycznej. Od stanu technicznego zależy przecież terminowość całego transportu, a w konsekwencji również renoma firmy. Jedną z największych giełd jest zlokalizowana w Olsztynie, której ofertę można podejrzeć na stronie giełda grupy DBK.

Przed podjęciem decyzji o zakupie konkretnej naczepy warto dokładnie przemyśleć potrzeby naszej firmy i wybrać egzemplarz, który będzie się wpasowywał w aktualne i przyszłe potrzeby. Należy pamiętać o tym, że późniejsze dostosowanie naczepy do przewodu innego rodzaju ładunku może być nie tylko kosztowne, ale często również niemożliwe bez ingerencji w części konstrukcyjne, a tym samym homologacje danej naczepy uprawniającą do wykorzystania jej na drogach publicznych.

[Głosów:2    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here