Najczęstsze objawy uszkodzenia zaworu EGR. Czy można im zapobiec?

Czy uszkodzenie zaworu EGR objawia się w charakterystyczny sposób? Czy gaśnięcie silnika na wolnych obrotach, utrata mocy, czarny dym z rury i zapalenie się kontrolki ‚Check Engine’ to typowe dla awarii zaworu EGR symptomy? Sprawdź, kiedy możesz mieć problem z zaworem EGR i jak rozpoznać tę awarię.

W jakim celu montuje się w aucie zawór recyrkulacji spalin EGR?

System działa w prosty sposób. Do sprawnej pracy silnika konieczne jest obniżanie temperatury w komorze spalania. Jest to możliwe dzięki wypuszczaniu spalin do cylindrów, co ogranicza tym samym emisję szkodliwych tlenków azotu do atmosfery. Zawór EGR umożliwia sterowanie i kontrolowanie ilości spalin zwracanych do silnika samochodu.

Typowe objawy uszkodzenia zaworu EGR

Niesprawny zawór EGR potrafi utrudnić jazdę samochodem. Dawkowanie spalin do cylindrów przekłada się na nierówną pracę silnika, który w skrajnych sytuacjach gaśnie. Podczas jazdy samochodem da się odczuć wyraźny spadek mocy. W przypadku silników Diesla z rury będą ponadto wydobywać się kłęby czarnego dymu.

Czy można ustrzec się przed usterką zaworu EGR?

Z reguły zawór EGR nie powinien generować żądnych problemów przez około 100-150 tys. km przebiegu. Po tym przebiegu konieczne jest wyjęcie zaworu, wyczyszczenie go i wkręcenie z powrotem. Zdarza się jednak, że czyszczenie nic nie da, bo zawór jest uszkodzony. Wówczas trzeba go wymienić na nowy. Sposobem na uniknięcie usterek jest jak zawsze profilaktyka i regularna kontrola.

Czy usterkę zaworu EGR można usunąć samemu?

Jeżeli zawór EGR został zablokowany w pozycji otwartej to wina leży po stronie nadmiernej ilości nagaru. Awarię tego typu warto naprawić samodzielnie, tym bardziej, że dostęp do urządzenia nie jest trudny. Wystarczy zdemontować zawór EGR i po odkręceniu dokładnie pozbyć się zanieczyszczeń np. przy pomocy specjalistycznych preparatów czyszczących. Do wymiany w takim przypadku nadaje się jedynie uszczelka.

Ile kosztuje wymiana uszkodzonego zaworu EGR?

Zawory EGR to nie najtańsze z części samochodowych. Ponadto trzeba zrezygnować z elementów regenerowanych, niewiadomego pochodzenia, bo trwałość tych zaworów jest dyskusyjna. Najlepiej sięgać po fabrycznie nowe zamienniki, jak np. zawory EGR w iParts.pl, czyli u wiodącego sprzedawcy części zamiennych przez Internet. Za nowy zawór EGR przyjdzie nam zapłacić od 200 do 800 PLN. Do tego należy doliczyć koszt wymiany, który waha się nawet w okolicach 1 tys. PLN.

Czy można i warto zaślepić zawór EGR?

Zaślepianie zaworu EGR jest coraz częściej praktykowane. Zawór zaślepia się, by spaliny nie były wprowadzane do kolektora, co przekłada się na przyrost mocy i powrót pierwotnych parametrów silnika, sprzed awarii. Taki zabieg pozwala sporo zaoszczędzić ale niestety nie zawsze jest bezpieczny i często kończy się nieprzewidzianymi usterkami poszczególnych części i systemów.

[Głosów:16    Średnia:2.9/5]

Leave a comment

Your email address will not be published.


*