Opony dostawcze

Samochody dostawcze są powszechnie wykorzystywane przez przedsiębiorstwa z różnych dziedzin gospodarki, a także kurierów i niewielkie firmy. Powierzchnia ładunkowa, którą dysponują jest na tyle duża, że pojazdy te z powodzeniem pełnią rolę małych ciężarówek. Popularne dostawczaki jeżdżą niemal w każdej firmie. Obsługują zaopatrzenie i pocztę, dowożą narzędzia oraz niewielkie maszyny, przewożą meble, materiały budowlane oraz sprzęt AGD. Samochodami dostawczymi można kierować posiadając prawo jazdy kat. B. Dlatego tak wielu przedsiębiorców decyduje się na zakup małego samochodu ciężarowego do własnej firmy. Dzięki temu unika się korzystania z usług transportowych czy kurierów.

Wpływ opon na eksploatację auta dostawczego

Dobra eksploatacja samochodu dostawczego umożliwia jego efektywne wykorzystanie w firmie. Jej podstawą jest dobór odpowiedniego ogumienia. To opony samochodu dostawczego odpowiedzialne są za odpowiednią amortyzację przy przewożeniu ciężkich ładunków i to one mają przede wszystkim wpływ na stopień zużycia poszczególnych podzespołów układu jezdnego auta. Nie zapominajmy, że opona samochodu to jedyny element, którym pojazd styka się z jezdnią. Ogumienie jest odpowiedzialne nie tylko za zapewnienie odpowiednich warunków jazdy, ale także za amortyzowanie uderzeń oraz tłumienie wibracji. Zbyt mocne drgania, jeśli są przenoszone na układ kierownicy i podwozie, wpływają na szybsze zużywanie się poszczególnych podzespołów
i awaryjność samochodu. Dlatego dobór ogumienia do samochodu dostawczego jest tak istotny. Decyzja, którą podejmiemy kupując opony będzie miała wpływ na koszty eksploatacji całego pojazdu.

Przede wszystkim nośność opon

Przy wyborze opon do samochodu dostawczego należy zwracać uwagę na parametr nośności. O ile opony do aut osobowych mają zazwyczaj nośność odpowiednią do pojazdów, do których są przeznaczone, te do dostawczaków mogą mieć różne parametry. Opony musimy dobrać odpowiednio do masy pojazdu oraz jego dopuszczalnej ładowności określonej w dokumentach samochodu. Należy także zwrócić uwagę na dopuszczalne obciążenia na poszczególnych osiach. Czasami pojazdy dostawcze mają zróżnicowane parametry dopuszczalnego obciążenia na przednią i tylną oś. Wszystkie potrzebne dane znajdziemy w instrukcji samochodu oraz na słupku po stronie drzwi kierowcy. Należy ściśle przestrzegać zaleceń producenta. Nie wolno ponadto dopuszczać do przeciążania samochodu ponad dopuszczalną ładowność.

Niektórzy producenci opon do samochodów dostawczych stosują specjalne technologie wzmacniania ogumienia. Na przykład opony Kormoran Vanpro B3 mimo tego, że należą do klasy ekonomicznej, są wzmacniane specjalną konstrukcją. Posiadają dwa oploty stalowe oraz dodatkowe opasanie z nylonu. Wszystko to sprawia, że opona doskonale radzi sobie z dużym obciążeniem
i może być używana w samochodach dostawczych oraz małych autobusach. Podobnie wzmacniane są gumowe brzegi opony, które wykonane są z twardszej gumy. W rzeźbie bieżnika modelu Kormoran Vanpro łatwo zauważyć głębokie nacięcia oraz masywne klocki, które także wykonane są z twardszej mieszanki gumy niż ta, którą znamy z samochodów osobowych.

Index nośności

Index nośności wyrażony jest za pomocą dwucyfrowej liczby, a dopuszczalny ciężar odpowiadający poszczególnym wartościom można znaleźć w tabelach. Na przykład opona, której index nośności został wyrażony liczbą 116, przystosowana jest do obciążenia nie przekraczającego 1250 kg. Jeżeli samochód będzie przeciążony tak, że na poszczególne opony przypadnie wyższy ciężar opona prawdopodobnie ulegnie uszkodzeniu. Dlatego bardzo ważne jest zwracanie uwagi na index nośności. W przypadku aut dostawczych ma on znacznie większe znaczenie niż index prędkości, ponieważ małe ciężarówki i tak nie poruszają się z zawrotnymi prędkościami. W większości przypadków wystarczające są opony, których index prędkości oznaczony jest literką R, odpowiadającą dopuszczalnej prędkości 170 km/h.

Etykiety informacyjne

Każda nowa opona oprócz wytłoczonych oznaczeń posiada przyklejoną etykietę informującą o podstawowych parametrach produktu. Na etykiecie znajduje się oznaczenie dotyczące efektywności energetycznej opony, które wyrażone jest literkami od A do G. Im wcześniejsze literka alfabetu – tym mniejsze opory toczenia, a więc wyższa efektywność energetyczna. Jednak mniejszy opór przy toczeniu to zazwyczaj także dłuższa droga hamowania. Oznaczenie informujące o drodze hamowania na mokrej nawierzchni także znajduje się na naklejce informacyjnej i też wyrażone jest literkami. Musimy być przygotowani na to, że wybierając ogumienie o najlepszych parametrach toczenia (z literką A), zdecydujemy się na produkt charakteryzujący się dłuższą drogą hamowania. Różnice pomiędzy skrajnymi kategoriami mogą dochodzić nawet do dziesięciu metrów przy prędkości 80km/h. Jeśli chodzi o ekonomiczność opony, różnice także są znaczące i przy najmniejszych oporach toczenia uzyskamy zauważalne oszczędności paliwa.

Dobierając opony do samochodu dostawczego musimy wziąć pod uwagę przede wszystkim ciężar przewożonych pojazdem ładunków. Warto także zainteresować się, czy producent proponuje dodatkowe wzmocnienia konstrukcji opony. Niektóre z gum przystosowane są to dźwigania pokaźnych ciężarów, a nie zawsze jest to potrzebne. Trzeba zatem dokonać analizy potrzeb i zdecydować się na najbardziej odpowiadający produkt. Na szczęście na rynku dostępne są zarówno dobre opony klasy ekonomicznej, jak i te dla bardziej zamożnych przedsiębiorców. Pamiętajmy także o pilnowaniu ciśnienia w ogumieniu. Nawet najlepsza opona nie spełni swojej funkcji, jeśli będzie nieodpowiednio napompowana.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here