Opony motocyklowe

Przyjęło się uważać, że sezon motocyklowy w naszym klimacie trwa od wiosny do jesieni. I chociaż przepisy nie zabraniają jazdy motocyklem w warunkach zimowych, mało jest amatorów, którzy się na to decydują. Zazwyczaj motocykle zimą stoją schowane w garażach, a wczesną wiosną daje się zauważyć pierwsze oznaki nadchodzącego sezonu. Wtedy to właściciele motocykli wydobywają swoje cacka na zewnątrz, dokonują przeglądów i zakupują nowe wyposażenie. Jedna z najważniejszych decyzji zakupowych na początku nowego sezonu dotyczy opon. W prawdzie producenci motocykli nie dają właścicielom możliwości zbytniego ingerowania w rozmiar i profil opony – tak, jak ma to miejsce w przypadku samochodów – jednak wybór rodzajów jest naprawdę ogromny.

Rozmiar ma znaczenie

Każdy motor posiada dedykowany sobie rozmiar felg i opon. Wyposażenie ściśle dobrane jest do masy i mocy pojazdu oraz wszelkich innych parametrów. Dlatego nie należy zmieniać rozmiaru kół, ani zbytnio ingerować w zalecany przez producenta model ogumienia. Dedykowane do danego modelu opony zapewniają optymalne warunki jazdy, komfort i bezpieczeństwo. Jednak rozmiar  opony to nie jedyny parametr techniczny ogumienia. Opony mogą różnić się rodzajem bieżnika, konstrukcją, a także rodzajem gumy użytej w produkcji. Niektóre gumy są miększe, zapewniając lepsze trzymanie się suchego asfaltu, inne twardsze, ale za to bardziej wytrzymałe. Są też opony zapewniające dobre odprowadzanie wody oraz takie, które mogą być używane nawet w warunkach zimowych. Z kolei bieżnik niektórych gum wyraźnie przeznaczony jest do suchej nawierzchni i podczas opadów znacznie gorzej sobie radzi. Decydując się na kupno nowego kompletu musimy zdać sobie sprawę ze wszystkich opcji, które przed nami stoją i wybrać dla siebie najlepszą.

Jaki motocykl taka opona

Najważniejszy przy wyborze opon jest rodzaj jednośladu, którym dysponujemy oraz preferowany przez nas styl jazdy i warunki drogowe przejeżdżanych tras. Jeśli mamy typowy motor turystyczny, a nasza aktywność to zazwyczaj wielokilometrowe wycieczki w nieznany teren – raczej wybierzemy twardsze i bardziej uniwersalne opony. Gdy natomiast naszym żywiołem jest sport, a maszyna, którą dysponujemy to typowy motocykl torowy – zapewne zdecydujemy się na opony z miękkiej gumy, która lepiej trzyma się asfaltu. O oponach wykonanych z najbardziej miękkiej mieszanki gumy mówi się, że wręcz kleją się do drogi. Właściwości trakcyjne takich opon umożliwiają pokonywanie ostrych zakrętów z dużą prędkością i świetne trzymanie się asfaltu. Dotyczy to jednak suchej nawierzchni.

Miłośnicy motorów terenowych typu enduro powinni z kolei zaopatrzyć się w opony o głębokim bieżniku, które z łatwością dają sobie radę na drogach szutrowych, w głębokim błocie, piachu czy na bezdrożach.

Nie igraj z bezpieczeństwem

Od opon w motocyklu w dużo większym stopniu zależy komfort i bezpieczeństwo kierującego niż ma to miejsce w przypadku samochodów. Niewielka powierzchnia, którą opona dotyka drogi, odpowiada za utrzymanie się motoru w ruchu. Dlatego wymagania dotyczące zakładania opon motocyklowych są dużo większe niż te, przed którymi stoją właściciele samochodów. Opony motocyklowej nie można przekładać z tyłu na przód, ani dokonywać jakichkolwiek kombinacji. Wszystkie opony do motocykli dedykowane są do założenia na przednią, bądź tylną oś. Poza tym bardzo ważną rolę odgrywa kierunek toczenia. Ponadto wybierając ogumienie najlepiej byłoby kupić komplet w tym samym typie. Niedopuszczalne jest zakładanie dwóch opon o różnej konstrukcji na przód i tył, np. radialnej i diagonalnej. Z pomocą zawsze przychodzi instrukcja pojazdu, w której zawarte są wszelkie wytyczne producenta. Powinniśmy jak najściślej ich przestrzegać tak, aby nie tylko zapewnić sobie i innym uczestnikom ruchu najwyższy poziom bezpieczeństwa, ale także jak najlepiej wykorzystać możliwości maszyny. Rodzaj felg i opon dobierany jest przez producentów już na etapie projektowania nowego motocykla. Są one tak pomyślane, aby odpowiadały przeznaczeniu maszyny, mocy jego silnika, planowanemu zużyciu paliwa i innym parametrom. Dlatego tak ważne jest trzymanie się wytycznych producenta.

Oznaczenia

Napisy, które możemy znaleźć na oponie motocyklowej podobne są do tych, które znajdują się na oponach przeznaczonych do samochodów. Szczególnie istotne jest założenie gumy zgodnie z określonym kierunkiem toczenia. Ponadto koniecznie należy sprawdzić czy opona jest dętkowa czy bezdętkowa. Nie bez znaczenia jest także data produkcji, chociaż mitem jest, że starsze opony nie nadają się do użytku. Zazwyczaj długość życia opony określa się na pięć lat. W związku z tym wielu właścicieli jednośladów decyduje się na zakup ogumienia z drugiej ręki. Nie jest to pozbawione sensu zwłaszcza, że wielu kierowców zmienia opony zależnie od aktualnych preferencji. Przy zakupie używanych opon należy jednak być bardzo ostrożnym, ponieważ niektóre uszkodzenia mogą zostać zatuszowane i objawić się dopiero podczas jazdy.

Na zakończenie warto przypomnieć o regularnym sprawdzaniu ciśnienia w oponach motocykla. Pomiaru powinno dokonywać się raz w tygodniu oraz zawsze przed planowaną dłuższą podróżą. Warto także sprawdzać stopień zużycia bieżnika oraz ogólny stan gum. Czasami na ich powierzchni dają się zauważyć mikrouszkodzenia, które mogą zadecydować o naszym bezpieczeństwie.
O opony motocyklowe należy dbać o wiele bardziej niż o ogumienie w samochodzie.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here