Oznaczenia opon

Opony samochodowe posiadają na bocznych ścianach napisy oraz szeregi cyfr i symboli. Chociaż niemal każdy użytkownik czterech kółek zazwyczaj orientuje się w podstawowych oznaczeniach, te dodatkowe stanowią czasem zagadkę. Wraz z rozwojem technologicznym przemysłu oponiarskiego, na gumach pojawiają się dodatkowe oznaczenia, w których można się naprawdę pogubić. Zacznijmy zatem od początku i spróbujmy przyjrzeć się po kolei wszystkim symbolom i cyfrom.

Sposoby oznaczania

Na początek należy podkreślić, że sposób oznaczania opon jest zgodny z jednolitym standardem wyznaczonym przez specjalnie powołaną w tym celu organizację działającą w ramach Unii Europejskiej: The European Tyre and Rim Technical Organisation. Zatem poznając sposób oznaczania wyrobów oponiarskich na pewno unikniemy ewentualnych nieporozumień. Symbole na brzegu opony pozwolą dokładnie dopasować ją do danego pojazdu. Spośród różnych oznaczeń, trzy są na pewno najważniejsze.  Wyrażają rozmiar, indeks prędkości oraz indeks nośności danej gumy. Ponadto na oponach zawarta jest data produkcji, a także oznaczenia wyrażające specyficzne cechy związane z eksploatacją, takie jak właściwości zimowe, specjalny rodzaj budowy lub kierunek montażu. Współczesne opony bardzo często posiadają specjalne właściwości toczenia, a wtedy kierunek ich założenia jest niezwykle istotny. Podobnie przedstawia się sprawa opon asymetrycznych, które aby spełniały swoje funkcje – muszą być założone zgodnie z oznaczeniami stron. Pamiętajmy – prawidłowy montaż opony ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa!

Na oponach zwykle zawarte są także informacje producenta, takie jak marka opony, jej nazwa czy określenia marketingowe.

Gumowy szyfr

Oznaczenia na oponach

Przyglądając się brzegowi opony bez trudu odnajdziemy ciąg symboli mających postać taką, jak w przykładzie: 225/55 R 17 97 W (oczywiście poszczególne wartości bywają różne).

  • Pierwsza liczba oznacza szerokość opony i wyrażona jest w minimetrach. Nasza opona ma szerokość równą 225 minimetrów, czyli 22 i pół centymetra.
  • Kolejna liczba oznacza profil opony, który wyrażony jest jako procentowy stosunek szerokości opony do wysokości jej boku. W naszym przypadku 55% z 225mm to 123,75mm. Im mniejszy stosunek, tym niższy bok opony, a zatem opony nisko profilowe będą miały oznaczenie – 40, 45, a opony wysokie pomiędzy 55 – 70.
  • Literka R to oznaczenie rodzaju konstrukcji – opona radialna, w przeciwieństwie do D – opony diagonalnej, która miała inny układ włókien i powoli wychodzi już z użytku.
  • Liczba 17 to średnica opony, a właściwie średnica felgi wyrażona w calach. Powszechnie używane samochody osobowe posiadają felgi w rozmiarze pomiędzy 12 a 20 cali.
  • Kolejna cyfra to indeks nośności. W naszym przypadku liczba 97 oznacza, że odpowiednio napompowana opona może być obciążona masą nie przekraczającą 730 kg. Symbole nośności oraz odpowiadające im masy można znaleźć w tabelach.
  • Ostatnie oznaczenie z naszego przykładu W to indeks prędkości. Poszczególnych symboli i odpowiadających im prędkości także musimy szukać w tabelach. Opona z literką W posiada indeks prędkości równy 270 km/h.

Poniżej przedstawiamy przykłady popularnych indeksów prędkości:

  • R: 170 km/h
  • S: 180 km/h
  • T: 190 km/h
  • H: 210 km/h
  • V: 240 km/h
  • ZR: > 240 km/h
  • W: 270 km/h
  • Y: 300 km/h

Dodatkowe symbole

Kupując nowe opony do samochodu warto także zwrócić uwagę na datę produkcji. W Polsce dopuszcza się do sprzedaży gumy najwyżej trzyletnie. Starsze opony nie mają prawa być sprzedawane w normalnej ofercie. Przeważnie data ważności opon określana jest na około dziesięć lat. Gdzie znajdziemy datę produkcji? Jest ona ukryta w ciągu cyfr wyglądających podobnie do tego przykładu: 0914 – symbol ten oznacza, że opona została wykonana w dziewiątym tygodniu 2014 roku.

Spośród dodatkowych oznaczeń często umieszczanych na brzegu opon, warto jeszcze zwrócić uwagę na pojawiające się literki:

XL oznaczające podwyższoną nośność. Taka opona lepiej radzi sobie z dużymi obciążeniami i jest bardziej wytrzymała, dlatego oznaczeniem XL szczególnie powinni zainteresować się właściciele dostawczaków i osoby przewożące ciężkie towary. Ponadto na brzegu opony znajdziemy symbol

ECE, e bądź E – informujące o homologacji do użytkowania w Unii Europejskiej

ROF, ZP oraz SST – oznaczające, że na oponie można kontynuować jazdę nawet po przebiciu i utracie ciśnienia (GoodYear, Dunlop, Michelin i Bridgestone)

TL – bezdętkowa konstrukcja opony

TT – dętkowa konstrukcja opony

ROTATION – to informacja montażowa wyznaczająca kierunek toczenia opony

INSIDE, OUTSIDE – informuje, którą stroną należy założyć oponę asymetryczną

BasePen – oznacza, że opona została wyposażona w specjalne uziemienie elektrostatyczne odprowadzające ładunki

M+S – od angielskiego Mud and Snow (błoto i śnieg) umieszczane na oponach całorocznych i zimowych

Ponadto spotyka się też inne oznaczenia, jak choćby DOT na oponach amerykańskich oznaczające dopuszczenie do użytkowania na terenie USA.

Reasumując należy podkreślić, że decydując się na zakup opon samochodowych, przede wszystkim należy dobierać je adekwatnie do posiadanego auta oraz preferowanego stylu jazdy. Nawet najlepsza opona nie zapewnia nam bezpieczeństwa jeśli będzie użytkowana niezgodnie z przeznaczeniem. Dlatego zwracajmy uwagę na symbole umieszczane na oponach.

[Głosów:2    Średnia:4.5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here