Rodzaje opon

Współczesny rynek opon samochodowych obfituje w wiele rodzajów ogumienia. Dzisiaj opony nie różnią się już tylko rozmiarem, profilem czy przeznaczeniem na konkretną porę roku. Do wyboru mamy produkty wykonane z różnych rodzajów gumy oraz posiadające odmienne rodzaje bieżnika.

Symetryczne w klasie ekonomicznej

Najpopularniejsze i najbardziej znane są opony posiadające symetryczny bieżnik. Taka guma z dwóch stron wygląda jednakowo i nie sprawia dodatkowych kłopotów przy montażu. Najczęściej opony symetryczne są dość wąskie i zwykle możemy je zobaczyć w samochodach klasy ekonomicznej. Dla popularnych kompaktów, poruszających się głównie w terenie zabudowanym, ogumienie symetryczne wydaje się w zupełności wystarczające. Takie opony posiadają dobre własności trakcyjne, generują najmniej hałasu, zapewniają wystarczający komfort jazdy i nie wpływają na zwiększenie zużycia paliwa. Można powiedzieć, że opony symetryczne stanowią najbardziej tradycyjny typ ogumienia. Są to produkty najmniej zaawansowane technologicznie, ale także najbardziej sprawdzone. Przy rozwijaniu umiarkowanych prędkości gwarantują odpowiednie trzymanie się drogi i bezpieczne pokonywanie zakrętów. Jednak dla kierowców lubiących dynamiczną jazdę czy posiadających tak zwaną „ciężką nogę” mogą okazać się niewystarczające. Nie gwarantują bowiem tak dobrego trzymania w zakrętach, jak opony bardziej zaawansowane technologicznie. Także efektywność odprowadzania wody podczas wpadnięcia w kałużę czy jazdy w intensywnym deszczu może okazać się niewystarczająca. Właściciele samochodów wyposażonych w ogumienie o symetrycznym bieżniku często skarżą się na tak zwany aquaplaning czyli tworzenie się wodnej poduszki pod oponą, po której samochód zwyczajnie się ślizga.

Lepsze własności trakcyjne

Znacznie lepsze właściwości toczenia posiadają opony kierunkowe. Ich bieżnik został tak skonstruowany, aby zapewnić jak najmniejsze opory i efektywne odprowadzanie wody czy błota pośniegowego. Dlatego coraz częściej można spotkać opony kierunkowe przeznaczone na sezon zimowy. Już samo spojrzenie na oponę kierunkową pozwala zauważyć charakterystycznie ukształtowaną rzeźbę bieżnika. Wszystkie wzory i lamelki przypominają literę „V”, a kierunek montażu opony jest dodatkowo oznaczony strzałką z napisem „Rotation”. Odpowiednio założona opona kierunkowa oferuje znacznie lepsze własności trakcyjne niż opona symetryczna. Auto lepiej trzyma się w zakrętach, a odprowadzanie wody jest znacznie efektywniejsze. Ponadto odpowiednio opracowany kierunek toczenia owocuje oszczędnościami paliwa. Wyposażając samochód w opony kierunkowe o wyjątkowo niewielkich oporach toczenia możemy zredukować spalanie.

Opony kierunkowe to nie tylko dobre rozwiązanie dla pasjonatów eco-drivingu, ale także bezpieczniejsze prowadzenie samochodu. Takie opony lepiej radzą sobie z pokonywaniem zakrętów przy dużej prędkości, a ponadto potrzebują krótszej drogi na wyhamowanie. Są zatem szczególnie polecane do samochodów pokonujących długie trasy przy wyższych prędkościach. Wtedy ich własności trakcyjne oraz skrócona droga hamowania mają realne przełożenie na bezpieczeństwo.

Przy montażu opon kierunkowych należy bezwzględnie pamiętać o odpowiednim ich założeniu. Jeśli zakładając oponę pomylimy kierunki – opona szybko się zetrze, będzie miała bardzo duży opór toczenia, a jej własności trakcyjne zdecydowanie się pogorszą. Należy zatem dokładnie przyjrzeć się oznaczeniom na brzegu opony i poprawnie ją zamontować.

Asymetria i wysoka prędkość

Najnowocześniejszym typem ogumienia samochodowego są opony asymetryczne, przy produkcji których w największym stopniu wykorzystywane są innowacyjne technologie. Takie gumy możemy zauważyć na kołach samochodów klasy premium czy autach o typowo sportowym charakterze. Opona asymetryczna jest znacznie szersza od innych typów i ma zapewnić najlepsze trzymanie się nawierzchni przy bardzo wysokich prędkościach. W przypadku opon asymetrycznych wyraźnie mamy do czynienia z wkroczeniem technologii rodem ze sportów samochodowych do aut przeznaczonych dla klientów indywidualnych. W oponie asymetrycznej zewnętrzna część gumy posiada zupełnie inny wzór bieżnika niż jej część wewnętrzna. Ponadto asymetria może dotyczyć także samego rodzaju gumy. W najnowocześniejszych oponach tego typu część zewnętrzna i wewnętrzna wykonane są z innych mieszanek. Zadaniem takiej opony jest zapewnienie jak najlepszej przyczepności nawet przy najwyższych prędkościach oraz efektywne odprowadzanie wody. Dlatego bieżnik zewnętrzny ma zazwyczaj bardziej sportowy charakter, a ten wewnątrz posiada więcej nacięć i lamelek. Opony asymetryczne trzeba zakładać zgodnie z oznaczeniami „Inside – Outside”. Ten typ ogumienia szczególnie sprawdza się w samochodach o dużej mocy i typowo sportowym charakterze. Ponadto cena takich gum jest zwykle zdecydowanie wyższa niż innych dostępnych rodzajów.

Technologie wprowadzane obecnie do produkcji opon umożliwiają koncernom oferowanie produktów w wyjątkowej ilości rodzajów. Dostępne ogumienie pozwala na wybranie opony adekwatnie do posiadanego samochodu i własnego stylu jazdy. Dodatkowym atutem współczesnego rynku oponiarskiego jest zróżnicowanie cenowe. Opony tradycyjne oraz kierunkowe, a nawet niektóre modele opon asymetrycznych możemy znaleźć w umiarkowanych cenach.

[Głosów:2    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here