Wymiana opon. Jak samodzielnie poprawnie zdemontować i założyć koło?

Wymiana opon

Jeszcze kilkanaście lat temu do sezonowej wymiany opon kierowcy w Polsce odnosili się z umiarkowanym sceptycyzmem. Wielu użytkowników samochodów podważało sens zakładania opona zimowych. Najczęściej kierowcy tłumaczyli to faktem, że dawniej takich nie było i każdy musiał radzić sobie na zwykłym ogumieniu, bez względu na warunki atmosferyczne. Obecnie niemal wszyscy właściciele pojazdów decydują się na wymianę opon jesienią i wiosną. Nowoczesne technologie sprawiły, że opony na lato i te przeznaczone na zimę diametralnie się od siebie różnią. Dlatego mało kto podważa sensowność ich wymiany. Wraz z pierwszymi jesiennymi przymrozkami lub nagłymi opadami śniegu można zaobserwować wzmożony ruch w warsztatach wulkanizacyjnych.

Wygodniejsza wymiana opon

Niechęć do czekania na wymianę skłania wielu kierowców do zakupu dwóch kompletów kół. Opony zimowe zamontowane na drugim komplecie felg to rozwiązanie bardzo wygodne, ponieważ wymiany można dokonać we własnym zakresie. O ile założenie opony na felgę wymaga użycia specjalnych narzędzi warsztatowych, sama wymiana kół nie stanowi dużego problemu i wszyscy właściciele pojazdów mogą sobie z nią poradzić. Każdy samochód wyposażony jest zresztą w podstawowe narzędzia potrzebne do odkręcenia kół. Aby zrobić to dobrze i bezpiecznie należy jednak przestrzegać kilku zasad.

Czas i miejsce na wymianę opon

Po pierwsze szykując się do wymiany kół na sezon zimowy warto całą czynność wcześniej zaplanować. Najlepiej, jeśli przy tym dysponujemy własnym garażem, albo miejscem parkingowym. Jeśli nie posiadamy swojego parkingu możemy spokojnie skorzystać z ogólnie dostępnych parkingów publicznych. Warto tylko zadbać o odpowiednio dużo miejsca wokół pojazdu, aby łatwo było się przy nim poruszać. Należy też dać sobie na wymianę odpowiednią ilość czasu, aby pośpiech nie naraził nas na popełnienie jakiegoś błędu. Prawidłowy montaż kół bezpośrednio przekłada się przecież na bezpieczeństwo.

Miejsce, na którym będziemy podnosić samochód powinno być jak najbardziej płaskie i równe. Niedopuszczalne jest lewarowanie pojazdu na pochyłej lub nierównej powierzchni, gdyż samochód może zwyczajnie obsunąć się z podnośnika i uszkodzić podwozie. Takie obsunięcie się auta wprost zagraża także osobie wymieniającej koło i może skończyć się tragicznie. Dlatego należy wybrać odpowiednie miejsce, a dodatkowo podłożyć pod koła kliny, które pomogą unieruchomić pojazd. Jeśli nie posiadamy specjalnych klinów możemy podłożyć pod koła zwykłe deski lub kamienie.

Bezpieczne podnoszenie auta

  1. Przed przystąpieniem do podnoszenia pojazdu należy poluzować śruby na kole specjalnym kluczem, który znajduje się na wyposażeniu każdego samochodu. Warto posiadać dodatkowy klucz o budowie krzyżakowej, który jest znacznie wygodniejszy w użyciu niż ten z podstawowego wyposażenia.
  1. Aby bezpiecznie podnieść auto należy znaleźć w podwoziu specjalnie przeznaczone do tego miejsce. W większości samochodów jest ono określone w instrukcji lub zaznaczone wprost na podwoziu. Ustawienie lewarka w innym miejscu może się skończyć uszkodzeniem podłogi. Lewarek powinien stać na równym podłożu idealnie pionowo. Kręcąc korbą trzeba obserwować, czy lewarek nie przesuwa się w bok. Zazwyczaj jednak, jeśli zadbamy o odpowiednie miejsce z samym podniesieniem nie powinniśmy mieć kłopotu. Możemy także wyposażyć się w podnośnik hydrauliczny, który jest wygodniejszy w użyciu niż ten ze standardowego zestawu.
  1. Po zdjęciu felgi warto oczyścić piastę z piachu i rdzy drucianą szczotką. Dobrze jest przy okazji dokładnie przyjrzeć się stanowi okładzin hamulcowych i tarcz, ponieważ wtedy wszystkie elementy są najlepiej widoczne.
  1. Przed założeniem felgi piastę smarujemy smarem miedzianym, który zabezpiecza jej powierzchnię przed działaniem warunków zewnętrznych. Obecnie oprócz zwykłych smarów w tubce dostępne są smary w sprayu, które są o wiele wygodniejsze w użyciu. Zabezpieczająca warstwa smaru miedzianego ułatwi nam także późniejszy demontaż koła.
  1. Śruby mocujące należy zawsze dokręcać na krzyż, tak aby felga przylegała do piasty symetrycznie. Ważne jest także ich dociągnięcie po opuszczeniu auta. Najlepiej, jeśli dysponujemy przy tym specjalnym kluczem dynamometrycznym, który umożliwia przykręcanie śrub z dokładną siłą.
  1. Po założeniu wszystkich kół trzeba sprawdzić ciśnienie w oponach. Wartości do jakich powinniśmy napompować poszczególne koła znajdziemy w instrukcji pojazdu oraz na słupku „B” po stronie kierowcy.
Wyważanie kół

Posiadanie dwóch kompletów kół powoduje, że nie musimy odwiedzać warsztatu, aby wymienić opony sezonowe. Dlatego wielu kierowców zapomina o koniecznym wyważaniu kół. Nieprawidłowo wyważone koło nie tylko wpływa niekorzystnie na zużywanie się opony, ale także może prowadzić do nadmiernych wibracji i uszkodzenia części układu jezdnego. Dlatego przed planowaną wymianą kompletu kół, powinniśmy udać się do warsztatu na wyważanie kół. Jeśli całą operację zaplanujemy odpowiednio wcześniej na pewno uda nam się ominąć kolejki. Wyważone koła możemy bezpiecznie montować w samochodzie. Należy tylko pamiętać o zakładaniu ich parami – odpowiednio na każdej osi.

Wymiana kół w samochodzie nie zawsze odbywa się w warunkach komfortowych. Czasami awaria zdarza się w trasie i jesteśmy zmuszeni do podnoszenia samochodu na drodze. Dlatego lewarek i klucz do kół musimy mieć zawsze przy sobie. Należy także pamiętać o wystawieniu trójkąta ostrzegawczego i założeniu kamizelki odblaskowej. Ponadto musimy przestrzegać wszelkich zasad i dokładnie zabezpieczyć auto przed obsunięciem się z lewarka. Po awaryjnej wymianie koła powinniśmy udać się do najbliższego warsztatu na naprawę. Ważne jest także, aby jadąc na kole zapasowym nie przekraczać zalecanych prędkości szczególnie, gdy jest to popularna „dojazdówka”.

[Głosów:6    Średnia:3.5/5]

Leave a comment

Your email address will not be published.


*