Wyważanie kół

Wyważenie kół ma wpływ nie tylko na komfort jazdy, ale także odpowiada za stopień zużycia opon, elementów zawieszenia, łożysk czy układu kierowniczego. Tymczasem wielu właścicieli samochodów nie specjalnie przejmuje się odpowiednim wyważeniem kół. Zazwyczaj ich wizyty w warsztacie ograniczają się do dwóch w roku – związanych z sezonową wymianą opon. Są też tacy, którzy posiadają dwa komplety kół i zmieniają je we własnym zakresie. Wtedy najczęściej w ogóle nie goszczą w warsztacie i nie poddają kół wyważaniu. Tymczasem, jak twierdzą fachowcy, koła należy wyważać mniej więcej co 10 000 przejechanych kilometrów.

Skutki złego rozkładu sił

Niewyważona felga z oponą działa niczym koło zamachowe. Różnica zaledwie kilku gramów na skutek działania siły odśrodkowej zwiększa się nawet do kilku kilogramów. Zatem siły działające na łożyska i inne elementy zawieszenia zostają rozłożone  nierównomiernie. Wtedy dochodzi do niesymetrycznego wycierania się opon, zużywania wałków i półosi oraz innych elementów. Skutkiem niewyważenia kół może być konieczność wymiany którejś części zawieszenia, dlatego o wiele taniej jest dokonywać regularnego wyważania niż płacić za kosztowne naprawy.

Objawy podczas jazdy

Skutki obracania się niewyważonego koła dają się odczuć podczas jazdy. Zazwyczaj pierwszym objawem znacznej różnicy w wadze na kole jest wyczuwalne drganie przy osiąganiu wyższych prędkości. Wzmożonym wibracjom może towarzyszyć bicie na kierownicy lub ściąganie w którąś ze stron, które są często mylone z wadliwym działaniem hamulców. Czasem zdarza się, że w pogiętej czy uszkodzonej feldze tak bardzo zmienia się rozkład sił, że objawy są bardzo wyraźne. Wtedy najczęściej kierowcy niepokoją się o uszkodzenie zawieszenia, a tymczasem przyczyna okazuje się całkiem banalna.

Jak wygląda wyważanie?

Koło wyważa się na specjalnie przeznaczonej do tego maszynie, którą posiada każdy warsztat wulkanizacyjny. Maszyna z dużą precyzją wskazuje miejsca różnicy w wadze, które niweluje się za pomocą ciężarków. Na felgach stalowych ciężarki nabija się na zewnątrz, a w obręczach ze stopów lekkich przymocowuje się odważniki po wewnętrznej stronie felgi. Cała operacja nie jest skomplikowana, gdyż maszyna sama wskazuje obszar koła, który należy dociążyć. Jednak do wykonania tej operacji potrzeba zdemontować koło. Jeśli zatem korzystamy z dwóch kompletów kół – tych z oponami zimowymi oraz drugich z kompletem letnim, powinniśmy udać się do warsztaty na wyważanie przed ich założeniem. Czynność nie trwa długo, a żeby uniknąć kolejek związanych z sezonem warto wizytę wcześniej zaplanować.

Kiedy trzeba wyważyć koło?

Dla wielu kierowców jednorazowe wyważenie kół wydaje się w zupełności wystarczające. Tymczasem w trakcie eksploatacji koła mogą drastycznie zmienić swoją masę na obwodzie. Dzieje się tak na skutek nawet niewielkich uszkodzeń felgi, które pojawiają się po najechaniu na przeszkodę. Zatem jeżeli jeździmy w trudnym terenie lub przy parkowaniu często najeżdżamy na krawężniki – możemy być pewni, że ciężar obręczy zmienił się od ostatniego wyważania. Także w umiarkowanej eksploatacji samochodu mamy do czynienie ze zmianą wagi na obwodzie felgi. Pamiętajmy, że koła w samochodzie narażone są na działanie bardzo dużych sił, dlatego ich wyważanie konieczne jest co najmniej dwa razy do roku. Nawet minimalna zmiana w wyważeniu, która nie daje odczuwalnych objawów, powoduje nierównomierne zużywanie się opony i elementów zawieszenia. Dlatego w trosce o żywotność własnego auta powinniśmy zadbać o właściwą wagę na feldze.

Koła to element pojazdu bezpośrednio odpowiadający za jego ruch. Równomierny rozkład sił na obwodzie felgi jest gwarancją płynnego toczenia się koła po asfalcie. Niezaburzony ruch obrotowy ma wpływ na komfort jazdy oraz stopień zużywania się opony i poszczególnych części w samochodzie. Wszystko to przekłada się na bezpieczeństwo oraz żywotność pojazdu. Warto zatem jak najlepiej dbać o koła i zgłaszać się na regularne wyważanie podczas wymiany opon czy corocznych przeglądów. Należy także wyważać koła po każdej naprawie opony i felgi.

[Głosów:2    Średnia:3/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here