Zimowanie motocykla

Sezon motocyklowy w naszym klimacie zazwyczaj kończy się wraz z jesiennym obniżeniem temperatury. Towarzyszące temu opady deszczu i zalegające na ulicach liście z drzew stanowią duże zagrożenie dla motocyklistów. Poza tym jazda w niskiej temperaturze jest po prostu nieprzyjemna. Tym bardziej, że przepływ powietrza powodowany prędkością skutecznie obniża odczuwalne wartości. Jesienią i zimą trudno jest spotkać na ulicach jednoślad. Właściciele motocykli przesiadają się do samochodów i  komunikacji miejskiej, a maszyny wstawiają do garażu. Jednak nasze zainteresowanie własnym motocyklem nie powinno kończyć się wraz z ostatnią jazdą w sezonie. Maszynę należy odpowiednio przygotować do garażowania, aby postój  przez kilka miesięcy nie skończył się jej całkowitym unieruchomieniem.

Mycie i zabezpieczanie motocykla

Pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać przed garażowaniem motocykla jest dokładne  wyczyszczenie wszystkich elementów zewnętrznych. Przy tym nie powinniśmy poprzestawać jedynie na myciu gąbką i myjką ciśnieniową. Należy usunąć wszelkie uporczywe zabrudzenia, takie jak:

  • pozostałości owadów
  • smołę
  • drobinki asfaltu
  • ptasie odchody
  • żywicę z drzew
  • płyn hamulcowy z felg

Wszystkie wymienione substancje mają tendencję do wnikania głęboko w powierzchnię lakieru. Są żrące i dlatego ich pozostawienie na metalowych elementach może skutkować trwałym uszkodzeniem powłoki lakierniczej. W ofercie kosmetyków motoryzacyjnych bez trudu znajdziemy odpowiedni preparat do usuwania uporczywych zabrudzeń. Szczególną uwagę należy poświęcić obręczom. Drobinki materiału pochodzącego z klocków hamulcowych potrafią mocno wbić się w aluminiową felgę, a pozostawione na dłużej powodują trwałe uszkodzenia.

Pamiętajmy, aby po umyciu motocykl dobrze wysuszyć. Następnie warto zawoskować elementy metalowe odpowiednimi preparatami. W sklepach motoryzacyjnych znajdziemy także specjalne woski do owiewek plastikowych i chromów. Warto ich używać, ponieważ powierzchnia, którą tworzą skutecznie ochroni lakier przed wpływem wilgoci, niskiej temperatury i innych czynników zewnętrznych.

Benzyna, olej i płyny eksploatacyjne

  1. Przed wstawieniem motoru do garażu należy zatankować bak do pełna. Dzięki temu zmiany temperatury nie będą powodowały osadzania się wody na wewnętrznych ściankach zbiornika. Co do wymiany oleju istnieją dwie szkoły. Niektórzy użytkownicy wymieniają olej po sezonie, a inni dopiero na wiosnę. Warto jednak zaznaczyć, że w nieogrzewanym garażu olej narażony jest na poważne spadki temperatury, które powodują zmianę jego właściwości. Bez względu na to, czy wymienimy olej po sezonie czy poczekamy do wiosny musimy pamiętać o jednoczesnej wymianie filtra oleju.
  1. Większe znaczenie dla stanu technicznego naszej maszyny ma wymiana oleju w lagach. Ważne jest aby nie pozostawiać starego czynnika na zimę, ponieważ woda, która dostaje się do goleni podczas jazdy może spowodować ogromne uszkodzenia w układzie jezdnym. Wraz ze spuszczeniem oleju pozbędziemy się wody z goleni, a nowy smar skutecznie zabezpieczy cały układ zawieszenia.
  1. Jeżeli nasz motocykl wyposażony jest w wał napędowy, powinniśmy poświęcić czas na wymianę oleju przekładniowego. Obudowa wału, podobnie jak lagi, narażona jest na kontakt z wilgocią. Dlatego tylko wymiana czynnika smarującego może skutecznie pomóc w zabezpieczeniu elementów na zimę.
  1. Płyn hamulcowy możemy spokojnie pozostawić w układzie, pamiętając tylko, aby koniecznie wymienić go przed sezonem. Substancja zasilająca hamulce jest silnie higroskopijna. Woda, którą chłonie płyn hamulcowy obniża skuteczność działania hamulców, dlatego dobre działanie hamulców może zapewnić tylko wymieniając płyn na nowy przed pierwszą wiosenną jazdą.
  1. Łańcuch to z kolei element napędowy, który szczególnie narażony jest na wszelkie zabrudzenia. Do łańcucha lubią przyklejać się drobinki piasku, kurz i inne zanieczyszczenia. Dlatego po sezonie należy dokładnie wyczyścić każde ogniwo. Warto poświęcić temu sporo uwagi, chociaż dokładne wyczyszczenie łańcucha wymaga sporo cierpliwości i czasu. Większość motocyklistów używa do tego benzyny ekstrakcyjnej, chociaż na rynku znaleźć też można też specjalnie dedykowane preparaty. Na wymyty łańcuch możemy ponownie nałożyć smar. Należy używać substancji przeznaczonych do smarowania łańcuchów. Są one łatwe w aplikacji, a ponadto zawierają substancje wypierające wodę i ograniczające osadzanie się na ogniwach łańcucha zanieczyszczeń.

Przy okazji czyszczenia łańcucha należy dokładnie obejrzeć jego stan. Jeżeli element przeniesienia napędu będzie mocno wyciągnięty, lub na ogniwach zauważymy nieregularności i wytarcia, będzie czekała nas jego wymiana na wiosnę. Warto przypomnieć, że łańcuch wymienia się zawsze razem z zębatkami napędowymi.

Opony motocykla

Pozostawiając motocykl na zimę w garażu należy napompować koła do dedykowanej wartości ciśnienia. Niedopompowana opona pod wpływem nacisku może się trwale odkształcić lub uszkodzić. Niektórzy stawiają motocykl tak, aby żadne z kół nie dotykało podłoża w czasie zimowania. Jest to najlepsza opcja dla opon. Jeżeli nie posiadamy specjalnych stojaków, do postawienia motocykla możemy wykorzystać solidne kloce z drewna.

Akumulator w motocyklu

Zimowa hibernacja to wyjątkowo trudny czas dla akumulatora. Jeżeli pozostawimy baterię i narazimy ją na działanie niskich temperatur prawdopodobnie będziemy musieli kupić nową na wiosnę. Na pewno zaś nie odpalimy motoru przed sezonem. Akumulator należy wyjąć i przechowywać w temperaturze pokojowej. Warto także ładować go do odpowiedniego poziomu co pewien czas. Najlepsze do tego są automatyczne ładowarki, które same decydują, kiedy bateria wymaga podładowania i odpowiednio dozują prąd.

Dla miłośników motocykli ostatnia jesienna jazda nie oznacza definitywnego rozstania z maszyną na kilka miesięcy. Najbardziej zagorzali fani wykorzystują czas zimowej hibernacji na dopieszczanie swoich maszyn i dokonywanie modyfikacji w mechanice czy wyglądzie zewnętrznym. Nie jest to konieczne. Na pewno zaś niezbędne jest odpowiednie zabezpieczenie motocykla na czas garażowania. Tylko wykonanie odpowiednich czynności gwarantuje bezproblemowe przechowanie jednośladu do wiosny.

[Głosów:2    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here