Co to jest run flat

Dla dzisiejszego człowieka bezpieczeństwo jakie zapewniają nam użytkowane produkty jest równie ważna co ich właściwości i jakość. To samo tyczy się opon samochodowych. Coraz popularniejsze staje się ogumienie typu run flat. Czym się ono charakteryzuje i czy warto w nie zainwestować?

Czym są opony typu run flat?

Ich najbardziej charakterystyczną cechą jest to, że pozwalają na dalszą jazdę nawet po ich przebiciu. Zmniejsza to ryzyko utraty kontroli podczas jazdy. Cała konstrukcja opony jest szczególnie wzmocniona, a w szczególności ścianki boczne. W wyniku takich zabiegów po utracie ciśnienia ogumienie utrzymuje ciężar samochodu i pozwala na dalszą jazdę przez jakiś dystans. Po przebiciu nie trzeba go natychmiastowo wymieniać oraz wozić zapasowego koła w bagażniku. Ze względu na wzmocnioną budowę, opony run flat są bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne.

Wady opon run flat

Jak wszystko, takie opony muszą posiadać również swoje wady. Największą jest to, że są one prawie 40% droższe od zwykłych opon i mają większą masę. Wraz ze zwiększaniem się ciężaru, podnosi się również poziom hałasu przez nie produkowanego oraz gorsze tłumienie nierówności, co negatywnie wpływa na komfort podczas jazdy. Cała ich konstrukcja musi być bardziej zbita, aby skutecznie przeciwdziałać szybkiemu spadku ciśnienia. Nie są one więc elastyczne, a co za tym idzie, szybko się zużywają. Kolejną wadą jest to, że nie da się ich naprawić w każdym serwisie wulkanizacyjnym, ponieważ to dosyć nowoczesna technologia, która wymaga wiele czasu i pracy. Trzeba podkreślić, że niektóre modele opon po przebiciu nadają się tylko do wymiany.

Dla kogo opony run flat?

Opony run flat są głównie montowane w luksusowych samochodach poruszających się po miejskich drogach lub autostradach i osiągających dużą prędkość w krótkim czasie. W razie przebicia kierowca nie straci kontroli nad pojazdem, co byłoby niezwykle niebezpieczne nie tylko dla niego, ale i innych uczestników ruchu. Trzeba zaznaczyć, że zmiana zwykłego ogumienia na run flat idzie w parze ze zmianą w jeździe i wszystkim, co z nią związane. Takie opony są również produkowane tylko w wybranych rozmiarach i nie będą pasować do każdego samochodu. Wymagają również odpowiednich felg i pokładowego systemu kontroli ciśnienia. Zaleca się, aby w samochodach, które wyjechały z fabryki w ogumieniu run flat, pozostać przy tego typu oponach. W przypadku innych pojazdów, założenie opon run flat jest całkowicie dobrowolnym wyborem.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here