Filtry kabinowe

Filtr kabinowy to element znajdujący się niemal w każdym samochodzie. Odpowiada on za jakość powietrza dostającego się do kabiny przez system wentylacji i klimatyzację. Od jakości filtra zależy nie tylko jakość powietrza, którym oddychamy wewnątrz pojazdu, ale także stopień parowania szyb. Tymczasem podczas corocznych przeglądów serwisowych wielu kierowców zapomina o konieczności jego wymiany. Jeśli nie posiadamy w aucie klimatyzacji – najczęściej w ogóle nie zawracamy sobie głowy układem wentylacyjnym. Serwisanci zajmujący się czyszczeniem klimatyzacji, także nie zawsze dokonują jego wymiany.

Czym jest filtr kabinowy?

Filtr kabinowy

Filtr kabinowy, zwany także przeciwpyłkowym, umieszczony jest zazwyczaj w specjalnej komorze znajdującej się w okolicach podszybia. Jego cechą jest stosunkowo duża powierzchnia czynna, umożliwiająca filtrowanie całego powietrza, które dostaje się do kabiny poprzez system wentylacji, nagrzewnicę czy klimatyzację. Wykonany jest zazwyczaj ze specjalnej bibuły filtracyjnej (włókniny) i może posiadać w swoim składzie węgiel aktywny, który skutecznie pochłania wszelkie zanieczyszczenia. Zadaniem filtra kabinowego jest oczyszczanie powietrza z takich substancji jak:

  • kurz
  • sadza
  • pyłki roślin
  • unoszące się nad powierzchnią asfaltu drobinki gumy z opon
  • spaliny
  • inne zanieczyszczenia

Przeciwpyłkowy filtr kabinowy, który zawiera w składzie wkład z węgla aktywnego, pochłania dodatkowo wszelkie gazy i toksyczne substancje znajdujące się w powietrzu. Z ilości zadań, jakie stoją przed filtrem kabinowym widać, jak ważne pełni zadanie w naszych samochodach.

Zapchany filtr

Oczywiście skuteczność filtra bardzo zależy od jego jakości. Z czasem cały filtr pokrywa się zanieczyszczeniami i przestaje skutecznie dostarczać powietrze do wnętrza kabiny. Chociaż prawdopodobnie nie odczujemy od razu spadku efektywności działania filtra, jego gorsza funkcjonalność spowoduje pogorszenie się jakości powietrza, którym oddychamy wewnątrz pojazdu. Spędzając długie godziny w samochodzie i oddychając zanieczyszczonym powietrzem możemy nabawić się przeziębienia, infekcji dróg oddechowych czy alergii. Kiepska jakość powietrza ma także wpływ na nasze zmęczenie i może prowadzić do spadku wydolności organizmu podczas kierowania samochodem. Wszystkie te objawy znacznie wpływają na bezpieczeństwo jazdy, tymczasem rzadko są kojarzone z filtrem przeciwpyłkowym. Gdy czujemy się senni w podróży najczęściej wypijamy kolejną kawę, a kiedy zaczyna męczyć nas katar, rzadko kojarzymy jego przyczynę z jakością powietrza w samochodzie. Tymczasem za wszystkie wymienione objawy może odpowiadać zapchany czy nieświeży filtr kabinowy.

Zaparowane szyby

Filtr kabinowy może także stać się przyczyną nadmiernego parowania szyb. Jeśli będzie mocno zużyty, ilość świeżego powietrza, które dopływa do kabiny znacznie spadnie. Co za tym idzie powstająca wewnątrz kabiny para wodna przestanie być skutecznie osuszana i możemy mieć kłopot z nadmiernym parowaniem szyb. Taka sytuacja skutecznie ogranicza widoczność i jest dla wielu kierowców bardzo irytująca. Zwłaszcza, że często winą za parowanie obarczamy sam nawiew nie podejrzewając nawet, że przyczyna leży w samym filtrze. Tymczasem wymiana samego filtra nie jest czynnością skomplikowaną i w wielu autach można wykonać ją samodzielnie.

Kiedy wymieniać filtr kabinowy?

Filtr przeciwpyłkowy powinien być wymieniany co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Właściciele samochodów, którzy pokonują długie trasy powinni wymieniać filtr właściwie raz w roku. Osoby z astmą oraz kierowcy cierpiący na dokuczliwe alergie powinni w specjalny sposób zatroszczyć się o jakość powietrza tłoczonego do wnętrza kabiny. Jeśli spędzają dużo czasu w samochodzie – regularna wymiana filtra może ustrzec ich przed wieloma dolegliwościami.

W przypadku aut wyposażonych w klimatyzację, wymiana filtra przeciwpyłkowego powinna być przeprowadzana podczas czyszczenia układu. Jednak nie wszyscy serwisanci w rzeczywistości go wymieniają, ograniczając się do czyszczenia kanałów klimatyzacyjnych i parownika.

Na koniec warto zaznaczyć, że koszt filtra kabinowego w przypadku wielu marek nie przekracza dwudziestu złotych, a jego wymianę można spokojnie przeprowadzić samodzielnie. Znalezienie komory filtra nie jest trudne, a w razie wątpliwości zawsze można zasięgnąć porady na forach internetowych. Obecnie użytkownicy samochodów bardzo chętnie wymieniają się informacjami dotyczącymi konkretnej marki więc odszukanie praktycznej porady nie będzie trudne. Warto także przypomnieć o konieczności przeprowadzania regularnych przeglądów klimatyzacji i dbaniu o czystość wewnątrz samochodu. Jakość powietrza, którym oddychamy wewnątrz kabiny ma wpływ na nasze zdrowie, samopoczucie i komfort jazdy. Zatem wprost przekłada się na bezpieczeństwo.

[Głosów:5    Średnia:3/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here