Jak wybrać odpowiednie klocki hamulcowe?

Układ hamulcowy to niewątpliwie jeden  najważniejszych układów w pojeździe. Jego sprawność w bezpośredni sposób przekłada się na bezpieczeństwo jazdy. Ważnymi jego elementami są klocki hamulcowe, które niestety szybko się zużywają. Jakie więc klocki wybrać, aby cały układ hamulcowy długo działał bezawaryjnie?

Czym są klocki hamulcowe?

Nadrzędną rolą klocków hamulcowych jest wytwarzanie siły hamowania w tarczowych hamulcach na skutek ich obustronnego dociśnięcia do tarczy hamulcowej. Klocki pokryte są przy tym okładziną cierną. Z tego powodu po przejechaniu 20-40 tysięcy kilometrów wymagają wymiany na nowe, gdyż okładzina po prostu się zużywa.

Eksperci zalecają zakup nowych klocków hamulcowych w momencie, gdy grubość okładzin wynosi mniej niż 3 mm bądź są one zużyte w sposób nierównomierny. Czas, po jakim klocki się zużywają, zależy od ich jakości i stylu jazdy.

Rodzaje klocków hamulcowych

Wyróżnia się cztery główne rodzaje klocków hamulcowych. Klocki wykonane z półmetali zawierają od 30 do 65% metalu. Na ogół są to drut i proszek żelaza, wełna stalowa, a także proszek miedziowy bądź grafitowy. Takie klocki pozwalają na skuteczne hamowanie, ale dość głośno pracują. Gorzej radzą sobie w niskich temperaturach.

Klocki hamulcowe organiczne azbestowe z kolei są produkowane z gumy, szkła i węgla, łączonych z żywicą w wysokiej temperaturze. Cechują się cichą pracą, ale są bardziej miękkie niż klocki metalowe, a więc i mniej wytrzymałe. Klocki hamulcowe nisko metaliczne stanowią natomiast mieszankę metali (do 30%) i związków organicznych. Zapewniają bardzo dobrą wymianę ciepła, co przekłada się na skuteczne hamowanie. Są jednak głośne.

Ostatnim rodzajem klocków hamulcowych są klocki ceramiczne. To elementy dość drogie, wykonane z włókien ceramicznych, środków wiążących i materiałów wypełniających. Pracują cicho, a przy tym nie niszczą tarcz hamulcowych.

Certyfikacja klocków hamulcowych

Warto przy okazji zadbać o to, aby kupowane klocki hamulcowe posiadały certyfikat amerykańskiego standardu DOT lub standardu europejskiego ECE R90. Na szczęście można to w praktyce bardzo łatwo sprawdzić. Litera E w kółku oznacza standard europejski, a litery od E do H oznaczają standard amerykański. Jednak nie potwierdza to jeszcze, że dane klocki hamulcowe zapewniają określone osiągi. Jest to jedynie potwierdzenie, że dany produkt spełnia podstawowe wymogi bezpieczeństwa. O to w przypadku tanich klocków hamulcowych  jest trudno.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here