Poszukując samochodów do stworzenia floty firmowej, należy wnikliwie sprawdzić, co różni producenci mają nam do zaoferowania. Wówczas będziemy wiedzieć, czyja oferta najbardziej odpowiada temu, czego poszukujemy. Jakie cechy będą istotne?
W każdej większej firmie znajdziemy rozbudowaną flotę samochodową (przykład: flota.skodacentrumpoznan.pl). Najczęściej auta firmowe charakteryzuje biały kolor, marki bywają naprawdę różne. Nie da się stwierdzić, czy któryś z producentów pojazdów w Polsce jest najczęściej wybierany, jeśli chodzi o auta dla firm: w rankingach sprzedaży znajdują się dane zawierające liczbę wybranych samochodów bez podziału na firmy i osoby prywatne. Niezależnie od marki pojazdu, każde przedsiębiorstwo będzie rozglądać się za autami spełniającymi w jak najlepszy sposób potrzeby firmy.
Biały kolor lakieru, wspomniany przez nas wyżej, charakteryzuje flotę firmową i jest powszechnie wybierany głównie ze względu na charakter ekonomiczny takiego rozwiązania. Czasem decyzja o zakupie białych aut wiąże się również z widocznością znaku firmowego spółki. Wśród kierowców panuje powszechne przekonanie, że wszystkie białe samochody, których tablice rejestracyjne zdradzają warszawskie pochodzenie, to auta dla firm. Nie jest ważny rozmiar samochodu – białe „służbówki” są popularne zarówno wśród przedstawicieli handlowych, jak i dostawców jedzenia.
Analiza potrzeb przedsiębiorstwa zdecydowanie pomoże nam w wyborze właściwych samochodów służbowych. Gdy wypiszemy sobie wszystkie cechy, jakie oczekujemy od auta dla firm, będziemy w stanie zwrócić większą uwagę na określoną ofertę danego producenta. Jeśli poszukujemy aut dostawczych, które będą w stanie przewieźć dużo towaru, weźmy pod uwagę marki, które sprzedają takie pojazdy. Z kolei szukając zwrotnych miejskich „wozidełek”, sprawdźmy, czy interesujący nas producenci w ogóle są obecni w segmencie A lub B – nie każda marka oferuje tak małe samochody.
W dalszej kolejności, gdy wiemy, jakich producentów bierzemy pod uwagę, możemy myśleć o finansach. Oprócz samej kwoty zakupu, dobrze jest przeanalizować całkowite koszty używania auta dla firm, gdyż one będą miały wpływ na cenę, jaką otrzymamy za samochód w momencie ich sprzedaży. Będąc w salonie określonej marki, spróbujmy ponegocjować ze sprzedawcą i zapytajmy się o ewentualne dodatkowe usługi: czasem producenci oferują w gratisie m.in. telematykę. Salonom samochodowym zależy na klientach firmowych do tego stopnia, że pytanie „w porównaniu z tym, co oferuje mi konkurencja, co możecie mi zaproponować?” może okazać się całkiem silną kartą przetargową. Pamiętajmy jednak, aby nie traktować sprzedawcy jako kogoś, kto musi nam zaoferować określoną zniżkę lub promocję.
Odpowiednia analiza potrzeb, ofert oraz kosztów pozwoli nam na podjęcie najlepszej decyzji dla naszego przedsiębiorstwa. Poświęcając temu zagadnieniu odpowiednią ilość czasu, unikniemy błędów, które mogą się negatywnie odbić na finansowej kondycji firmy i doprowadzą do bezsensownego zakupu.