Wielu użytkowników sprzętu rolniczego nie zwraca szczególnej uwagi na estetykę obsługiwanych przez siebie pojazdów. Nowe szyby ciągnikowe w wyniku naturalnej eksploatacji (pracy w trudnych warunkach terenowych) dość szybko się zużywają. Na ich powierzchni pojawiają się nieestetyczne rysy, które z czasem zmniejszają komfort jazdy, zwłaszcza pod światło i po zmroku, po drogach publicznych. Znacznie groźniejszą usterką od rys są jednak drobne pęknięcia i ubytki, które powstają od uderzeń kamyków. Gdy takie ubytki mają większe rozmiary, grożą spękaniem całej powierzchni szyby ciągnikowej i w tym momencie należałoby już ją wymienić na nową.

Czy ubytki w szybie można naprawić?

Niektóre warsztaty samochodowe oferują specjalny rodzaj usługi polegający na naprawie uszkodzonej powierzchni szyby. O ile takie działanie może mieć sens w przypadku drogich szyb stosowanych w niektórych modelach samochodów osobowych, czy w nowych ciągnikach rolniczych, to już w przypadku starszych modeli pojazdów będzie to zdecydowanie mniej opłacalne. Po pierwsze, nowe szyby ciągnikowe są dziś naprawdę tanie. Wystarczy znaleźć hurtownię, która zajmuje się sprzedażą tego typu produktów i zamówić nową szybę idealnie dopasowaną do konkretnego modelu ciągnika. Zwykle nie są to produkty oryginalne, ale wysokiej jakości zamienniki, dzięki czemu ich ceny są naprawdę wyjątkowo przystępne. Po drugie, łatanie uszkodzonej szyby w ciągniku, zwłaszcza gdy ubytek jest większy, może wiązać się z dość dużym kosztem. Poza tym naprawa szyby to jedynie działanie prowizoryczne, które nie przywróci oryginalnego wyglądu szybie, a jedynie zapobiegnie powiększaniu się pęknięcia spowodowanego przez odprysk. Gdy odprysków na szybie w ciągniku jest więcej, naprawa każdego z nich byłaby znacznie droższa niż kupno i montaż fabrycznie nowej szyby, zwłaszcza jeśli montażem zajmiemy się osobiście.

Dlaczego warto wymienić szyby w ciągnikach rolniczych?

Pomijając kwestie czysto estetyczne, nowe szyby ciągnikowe wolne od mocnych zarysowań i innych widocznych gołym okiem uszkodzeń, zapewniają znacznie większy komfort prowadzenia ciągnika. Światło słoneczne i światło emitowane przez reflektory pojazdów poruszających się z naprzeciwka (po zmroku), załamuje się na każdym zarysowaniu i pęknięciu powierzchni szyby, przez co widoczność staje się znacznie gorsza i operator maszyny musi w większym stopniu skupiać się na tym, co dzieje się przed ciągnikiem. Poza tym poważne uszkodzenia szyby mogą być powodem zatrzymania dowodu rejestracyjnego przez policję lub przeszkodą przejścia pojazdu przez badanie techniczne.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here