Kupno samochodu - formalności i opłaty

Zakup samochodu z drugiej ręki prawie zawsze wiąże się z dużymi emocjami. Śmiało można powiedzieć, że dla wielu jest jednym z najbardziej ekscytujących momentów, zwłaszcza wtedy, gdy kupujemy samochód po raz pierwszy. Wybór najbardziej odpowiedniej oferty, kontakt ze sprzedającym, sprawdzenie stanu technicznego i jazda próbna. Wszystkie te czynności wymagają od nas dużego zaangażowania, któremu towarzyszy ekscytacja pomieszana z obawami o to, czy nasz zakup okaże się opłacalny. Po dokonaniu zakupu czeka nas jeszcze cała masa formalności, o których musimy pamiętać.

Umowa zakupu samochodu

Umowa kupna-sprzedaży to dokument świadczący o zawarciu transakcji. Na jej podstawie stajemy się właścicielami pojazdu. Warto zadbać, aby na dokumencie znalazły się wszystkie wymagane dane, a więc:

  1. Dane sprzedającego i kupującego
  • dokładne dane adresowe obu stron uczestniczących w transakcji
  • numery PESEL oraz dane z dowodu osobistego
  1. Opis i dane pojazdu
  • numer rejestracyjny
  • numer nadwozia (VIN), który znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym oraz na tabliczce znamionowej wewnątrz pojazdu
  • data produkcji samochodu
  • cena sprzedaży
  1. W umowie powinno także znaleźć się oświadczenie, że nabywca jest świadomy stanu technicznego pojazdu

Dla własnego bezpieczeństwa pamiętajmy także o wniesieniu opłaty za samochód po sporządzeniu i podpisaniu przez sprzedawcę umowy. Sprawdźmy także koniecznie ważność badania technicznego w dowodzie rejestracyjnym. Stanowi to podstawę rejestracji pojazdu w Wydziale Komunikacji!

Wizyta w Urzędzie skarbowym

Urząd skarbowy właściwy dla własnego miejsca zamieszkania to pierwsza instytucja do której musimy się udać. Mamy na to 14 dni od daty zakupu. Jesteśmy zobowiązani do zarejestrowania faktu nabycia auta oraz zapłacenia podatku od wzbogacenia. Podatek wynosi 2% od wartości samochodu. Warto podkreślić, że próby zaniżenia wartości auta w dokumentach mogą przynieść nam dodatkowe trudności. Urzędnicy posługują się tabelami cen rynkowych i tylko one są podstawą do wyliczenia podatku. Jeżeli wpisana przez nas wartość jest zdecydowanie różna i tak nie stanie się podstawą wyliczenia podatku. Jeżeli natomiast nie zgodzimy się z decyzją urzędnika, możemy powołać rzeczoznawcę do wyceny samochodu, jednak musimy zrobić to na własny koszt.

Rejestracja zakupionego samochodu

Po uiszczeniu podatku na naszej umowie kupna-sprzedaży pojawi się stempel ze stosowną adnotacją Urzędu Skarbowego. Stanowi to podstawę do przerejestrowania samochodu. W Wydziale Komunikacji musimy okazać jeszcze dowód rejestracyjny, kartę pojazdu (jeśli została wydana), dowód osobisty i tablice rejestracyjne. Warto także mieć przy sobie dowód wpłaty podatku. Należy pamiętać o tym, że aby zarejestrować samochód – musi on posiadać ważne badania techniczne i ubezpieczenie OC. Nie zapomnijmy zatem sprawdzić stempli w dowodzie przy zakupie i zabrać dowód ubezpieczenia od sprzedawcy.

Jeśli dopełnimy wszystkich formalności dostaniemy nowe tablice rejestracyjne, a po nowy dokument musimy zgłosić się w ciągu 30 dni.

Ubezpieczenie samochodu

Dowód ubezpieczenia OC, który przekaże nam poprzedni właściciel nie upoważnia nas do posługiwania się ubezpieczeniem w nieskończoność. Powinniśmy udać się do ubezpieczyciela i przepisać umowę na siebie lub zawrzeć nową.  Jest to ważne dla naszego bezpieczeństwa. Kiedy na umowie znajdą się nasze dane zyskamy pewność ochrony. Musimy się oczywiście liczyć z dopłatą do ubezpieczenia po przeliczeniu wszystkich zniżek i składek. Warto także zadbać o dodatkowe opcje ubezpieczenia. Jeśli to naprawdę nasze pierwsze auto warto wykupić polisę AC, a wtedy wszelkie ewentualne uszkodzenia pojazdu zostaną pokryte przez ubezpieczyciela.

Kupowanie pojazdu zawsze łączy się z dużą dawką emocji. Jest to w końcu spory wydatek, z którym wiążemy nadzieje na przyszłość. Aby auto stało się w pełni nasze musimy pamiętać o dopełnieniu wszystkich formalności. Warto przypomnieć, że na wizytę w Urzędzie Skarbowym mamy 14 dni, po których może nam doliczona dodatkowa opłata za zwłokę. Trzeba także koniecznie pamiętać o polisie ubezpieczeniowej, która uchroni nas przed ewentualnymi dodatkowymi kosztami.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here