Większość samochodów poruszających się po naszych drogach pochodzi z drugiej ręki. Mimo, że na rynku dostępne są nowe auta niemal wszystkich światowych marek, stosunkowo niewielu Polaków może pozwolić sobie na samochód prosto z salonu. Kupujemy samochody używane zarówno na lokalnym rynku, jak i te sprowadzane zza granicy. Oferta sprzedażowa pojazdów z drugiej ręki jest naprawdę imponująca, dlatego każdy nabywca jest w stanie znaleźć samochód najbardziej odpowiedni dla siebie. Decydując się na zakup auta używanego nie powinniśmy jednak poddawać się emocjom, ale dokładnie sprawdzić pojazd przed zakupem, aby ewentualne ukryte uszkodzenia nie naraziły nas na dodatkowe koszty.
Oferty używanych samochodów z internetu
W internecie możemy znaleźć dziesiątki tysięcy ofert sprzedażowych, dlatego większość z nas od przeglądania ogłoszeń w sieci rozpoczyna poszukiwanie używanego auta. Korzystając z wyszukiwarek można dokładnie określić własne oczekiwania co do marki, modelu, daty produkcji, przebiegu i innych parametrów. Większość ofert zawiera zdjęcia pojazdu, na których oferowane auta prezentują się bardzo dobrze. Pierwsze wrażenie jest zawsze bardzo istotne, jednak jeśli chodzi o kupno samochodu, nie należy się nim kierować. Estetyka auta może powiedzieć nam co nieco o jego właścicielu. Czasami już na zdjęciach widać, czy auto jest zadbane. Jeśli dają się dostrzec otarcia na karoserii, powycierana tapicerka czy porysowane progi – możemy założyć, że poprzedni właściciel nie bardzo przejmował się samochodem. Najczęściej jednak zdjęcia dołączane do ofert prezentowane są w ten sposób, aby ukryć możliwe wady. Jeśli jednak auto nam się na tyle spodoba, że gotowi jesteśmy je kupić, należy koniecznie skontaktować się ze sprzedawcą i wypytać o szczegółowe dane, a także umówić się na obejrzenie auta i jazdę próbną.
Oględziny samochodu
Naszą wizytę u właściciela musimy rozpocząć od oględzin samochodu. Warto sprawdzić, czy auto tuż przed naszym przyjściem nie było rozgrzewane albo przestawiane. Takie zabiegi mogą być powodowane chęcią ukrycia wycieków spod maski czy problemów z rozruchem!
- Silnik
Jeżeli silnik jest zimny – auto nie było odpalane przed naszym przyjściem, to możemy spokojnie zajrzeć pod maskę. Silnik powinien posiadać zwyczajne ślady eksploatacji. Należy uważać na zbyt mocno wyczyszczone elementy. Najlepiej jeśli motor jest suchy, naturalnie przykurzony i nie zdradza śladów ingerencji sprzedającego. Ważne jest obejrzenie jednostki napędowej pod kątem wycieków. W tym celu należy zwolnić hamulec ręczny i delikatnie przesunąć auto przepychając je o jakiś metr. Jeżeli na podłożu, zauważymy świeże plamy możemy podejrzewać, że silnik ma jakiś wyciek. Ważne jest także odkręcenie korka oleju i sprawdzenie, jak wygląda nalot, który się pod nim gromadzi. Zalegający na wewnętrznej powierzchni korka szlam może świadczyć o uszkodzeniu uszczelki pod głowicą, albo nawet pęknięć w bloku silnika. Oczywiście należy też sprawdzić poziom oleju oraz wszystkich płynów eksploatacyjnych.
- Układ wydechowy
Warto obejrzeć tłumik oraz jak najgłębiej zajrzeć po podwozie i ocenić stan rury wydechowej pod względem korozji. Ważne jest także sprawdzenie stanu śrub mocujących oraz to, czy układ wydechowy jest oryginalny czy był przerabiany. W przypadku diesli musimy zwrócić także uwagę na filtr cząstek stałych. Jeżeli został on nielegalnie usunięty – będziemy mięli problem przy pierwszym przeglądzie rejestracyjnym.
- Karoseria
Stan karoserii może zdradzać ślady wypadku. Ważne jest sprawdzenie grubości powłoki lakierniczej specjalnym przyrządem, a także obejrzenie poszczególnych elementów blachy. Różne odcienie lakieru, widoczne szczególnie pod kątem, świadczą o naprawach blacharskich wykonanych najczęściej po uszkodzeniu auta. Niedobrze jest, jeśli pod zewnętrzną warstwą lakieru zamiast blachy znajduje się szpachlówka. Wtedy możemy mieć pewność, że auto przeszło naprawę blacharską. Ewentualna korozja profili tworzących ramę samochodu widoczna jest po rudawych zaciekach w miejscu łączenia blach.
- Szyby
Szyby w samochodzie to kolejny wrażliwy element, na który powinniśmy zwrócić uwagę. Trzeba upewnić się czy są oryginalne, a jeśli nie – zapytać o powód ich wymiany. Czasami przyczyną wymiany szyby jest jej pęknięcie lub wybicie, ale zdarza się, że szyba została wymieniona po poważnej kolizji drogowej.
Stan techniczny samochodu
Jeżeli zewnętrzne oględziny samochodu nie zdradzają żadnych wad warto udać się do niezależnego warsztatu na przegląd radzi Tadeusz z portalu automis.pl. Prawdopodobnie sprzedający zgodzi się na podjechanie do najbliższego warsztatu. Należy wjechać na kanał i obejrzeć stan zawieszenia i całe podwozie. Warto także poprosić o diagnozę komputerową, która wykaże ewentualne błędy w poszczególnych sterownikach. W zasadzie przy kupnie auta rzadko decydujemy się na kompleksowy przegląd, ale jeśli mamy taką możliwość – warto z niej skorzystać.
Przebieg używanych samochodów
Manipulacje przy liczniku kilometrów to niestety norma na rynku samochodów używanych. Dlatego deklarowany przez właściciela przebieg rzadko zgada się ze stanem faktycznym. Zwykle „przekręcenie licznika” wychodzi w diagnostyce komputerowej. Nawet jeśli wystąpiło takie zafałszowanie – stopień wyeksploatowania samochodu zdradzają też inne symptomy. Jeżeli auto posiada naprawdę wysoki przebieg, albo silnik – mówiąc potocznie – został zajechany, na pewno poznamy to podczas jazdy próbnej i wizyty w warsztacie diagnostycznym.
Liczy się wnętrze
Wnętrze samochodu może powiedzieć nam bardzo wiele o jego poprzednim właścicielu. Należy obejrzeć stan tapicerki i całego kokpitu. Ważne jest zwrócenie uwagi na stopień wytarcia pedałów, ewentualne pourywane klamki, trzeba też zobaczyć, jak wygląda drążek zmiany biegów oraz pokrętła i dźwignie. Nie bez znaczenia są powypalane dziury w dywanikach czy zalegający w popielniczkach popiół. Jeśli sami nie tolerujemy palenia, prawdopodobnie trudno nam będzie przyzwyczaić się do śladów po używaniu tytoniu.
- Nie bez znaczenia jest także stan wentylacji i klimatyzacja. Jeśli właściciel nie będzie chciał jej uruchomić – może to świadczyć o uszkodzeniu sprężarki lub innych elementów układu. O ile wymiana wentylatora w aucie bez klimatyzacji nie jest bardzo droga, naprawa uszkodzonej klimatyzacji może kosztować nas bardzo wiele.
Sprzedający powinien dysponować kompletem dokumentów samochodu. Dobrze, jeśli posiada także komplet oryginalnych kluczyków. Wraz z kupnem samochodu powinniśmy otrzymać:
- dowód rejestracyjny samochodu
- kartę pojazdu
- książkę serwisową
- dowód ubezpieczenia OC (aktualny)
Warto sprawdzić wbitą w dowodzie rejestracyjnym datę przeglądu. Koniecznie trzeba też sprawdzić zgodność numeru VIN oraz wszelkich danych ze stanem faktycznym.
Na zakończenie warto podkreślić, że nie należy bardzo obawiać się kupna samochodu z drugiej ręki. Wielość ofert oraz konkurencja na rynku powodują, że coraz częściej możliwe staje się trafienie na naprawdę zadbany egzemplarz. Należy jedynie nie poddawać się emocjom ale przeprowadzić racjonalną kontrolę samochodu.