transport

Planujesz jazdę ciężarówką? Chciałbyś pracować w transporcie i spedycji? Jeśli tak, nie wystarczą Ci zwykłe uprawnienia do prowadzenia samochodu osobowego. Legalną jazdę samochodami wielkogabarytowi umożliwia wyłącznie prawo jazdy opatrzone literką ,,C”.

Co musisz wiedzieć, przystępując do kursu?

Prawo jazdy kategorii C uprawnia do kierowania pojazdami o masie przekraczającej 3,5 tony. Pod owym pojęciem nie kryją się wyłącznie wielkogabarytowe ciężarówki, ale również pojazdy wolnobieżne oraz ciągniki do prac rolniczych. Prowadzenie pojazdów tych rozmiarów to duża odpowiedzialność, a także dodatkowa trudność – nie może więc dziwić, że przepisy szczególnie restrykcyjnie regulują wiek osób, uprawnionych do odbycia kursu. O kategorię C mogą się więc starać kandydaci, którzy ukończyli 21. rok życia. Dodatkowym obowiązkowym kryterium jest posiadanie prawa jazdy kategorii B. Nie znaczy to, że młodsi muszą porzucić marzenia o kierowaniu TIR-ami. Już od 18. roku życia można bowiem starać się o podkategorię C1, dającą uprawnienia do prowadzenia pojazdów o masie do 7,5 tony. I w tym wypadku konieczne jest jednak wcześniejsze posiadanie ,,prawka” na auto osobowe.

Egzamin teoretyczny

Po odbyciu kursu w OSK, dysponującym odpowiednią flotą pojazdów (we Wrocławiu kursy na kategorię C organizuje np. OSK ,,Manewr”), możemy przystąpić do egzaminu w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego. Egzamin teoretyczny, podobnie jak w przypadku innych kategorii prawa jazdy, ma formę testu rozwiązywanego przy pomocy systemu teleinformatycznego. Pytania testowe są złożone ze scenariuszy, wizualizacji i opisów. W sumie pytań jest 32 – 20 z wiedzy ogólnej i 12 specjalistycznych (to głównie wśród nich znajdziemy pytania zarezerwowane wyłącznie dla kategorii C). Egzamin trwa 25 minut. Maksymalna ilość możliwych do zdobycia punktów wynosi 74, minimalna ilość wymagana do zdania to 68.

Egzamin praktyczny – plac manewrowy

Zadania na placu manewrowym przypominają te, które należy wykonać przy kategorii B. Musimy więc sprawdzić światła i poziom płynów, przygotować pojazd do jazdy (ustawić fotel, lusterka, zapiąć pasy itd.) oraz zrealizować zadanie egzaminacyjne, polegające na jeździe po łuku – do przodu i do tyłu. Dodatkowym obowiązkiem, spoczywającym na egzaminowanym, jest wykonanie dwóch manewrów wylosowanych w zestawie. Przyszły kierowca ciężarówki musi mieć opanowane takie umiejętności, jak: parkowanie skośne, prostopadłe, równoległe oraz ruszanie na wzniesieniu i zawracanie.

Egzamin praktyczny w ruchu drogowym

Po pozytywny zaliczeniu części na placu, można wyjechać w teren. Egzamin w ruchu drogowym przebiega po trasie, wyznaczonej przez egzaminatora i trwa minimum 45 minut. W trakcie jazdy egzaminowany musi wykonywać poszczególne zadania, widniejące na arkuszu egzaminacyjnym. Zaliczają się do nich m.in. wjazd na drogę z obiektu przydrożnego, jazda drogami jedno- i dwukierunkowymi, przejazd przez skrzyżowanie, przejście dla pieszych, przez torowiska i obok przystanków autobusowych/tramwajowych (jeśli znajdują się one na trasie). Egzaminator nakaże nam również wykonanie stosownych manewrów – hamowania od prędkości 50 km/h w wyznaczonym miejscu, wyprzedzania/omijania/wymijania oraz zmiany pasa ruchu. Egzamin kończy się pomyślnie w momencie naszego samodzielnego powrotu do WORD-u. Fakt ten zostaje odnotowany w systemie komputerowym, dzięki czemu możemy udać się do odpowiadającego naszemu miejscu zamieszkania wydziału komunikacji i wnioskować o wydanie wymarzonego prawa jazdy.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here