Punktowe uszkodzenia szyby czołowej powodowane są zwykle przez czynniki mechaniczne. Drobne kamienie wyrzucane spod kół innych pojazdów, albo żwir osuwający się ze źle zabezpieczonej wywrotki mogą spowodować w przedniej szybie naszego samochodu drobne uszkodzenia zwane „oczkami” lub „gwiazdkami”. Czasami pęknięcia powstają na skutek występujących w szkle silnych naprężeń. Sprzyjają temu różnice temperatur powstające, gdy na zimną szybę puścimy intensywny gorący nawiew, albo silnie rozgrzana szyba zostanie skropiona wodą. Nie wszystkie uszkodzenia kwalifikują szybę do wymiany. Używając współczesnych zestawów naprawczych, możemy wypełnić powstały ubytek nawet wtedy, gdy jego średnica ma wielkość monety pięciozłotowej.
Zestaw naprawczy czy wizyta w warsztacie?
W skład zestawów naprawczych, przeznaczonych do samodzielnego wypełnienia odprysków i pęknięć, wchodzi specjalny klej, dzięki któremu powierzchnia szyby odzyskuje ponad 90% dawnej wytrzymałości. Niektórzy właściciele pojazdów, których przednia szyba została uszkodzona, decydują się na wizytę w profesjonalnym warsztacie. Specjaliści, posiadający znacznie więcej doświadczenie w tego rodzaju naprawach, umieją ocenić, kiedy szyba nadaje się do naprawy, a kiedy należy ją bezwzględnie wymienić. Większość profesjonalnych zakładów potrafi poradzić sobie nawet z pęknięciami podłużnymi, a koszty takiego serwisu są zazwyczaj o 75% niższe niż wymiana szkła.
Jakie uszkodzenia możemy usunąć sami?
Jeżeli decydujemy się na samodzielną naprawę uszkodzenia, musimy wziąć przede wszystkim pod uwagę jego charakter oraz umiejscowienie. Przyjmuje się, że uszkodzenia znajdujące się bezpośrednio w polu widzenia kierowcy kwalifikują szybę do wymiany. Przy czym powierzchnia pola widzenia określona jest na 22cm szerokości – po 11cm symetrycznie względem kolumny kierownicy. Górną i dolną granicą pola widzenia wyznacza zakres pracy wycieraczek. Poza tym z próby samodzielnej naprawy musimy zrezygnować jeśli uszkodzenie ma charakter pajączka, tzn. rozchodzi się promieniście na wszystkie strony, lub jeśli jego średnica przekracza 24mm. Kolejnym warunkiem jest odległość od krawędzi szyby, która nie może być mniejsza niż 10cm oraz odległość pomiędzy uszkodzeniami, jeśli jest ich wiele. Wszystkie uszkodzenia wykraczające poza wymienione kryteria kwalifikują szybę czołową do całkowitej wymiany. Jest to bardzo ważne ze względu na bezpieczeństwo. Rozsypanie się szyby, lub jej wypadnięcie podczas jazdy zagraża nam i innym użytkownikom ruchu. Dlatego też nie możemy jeździć z uszkodzoną szybą, a policja widząc uszkodzenie podczas rutynowej kontroli drogowej ma prawo ukarać nas mandatem, a nawet odebrać dowód rejestracyjny.
Zestaw naprawczy
Samodzielna naprawa odprysku na szybie czołowej nie jest trudna, gdy skorzystamy z dostępnych na rynku zestawów. W ich skład wchodzi:
- aplikator z przyssawkami
- pojemnik z klejem
- folie
- żyletka do usuwania nadmiaru materiału
- instrukcja
Naprawa wymaga dokładności, jednak dzięki specjalnie zaprojektowanemu aplikatorowi nie jest trudna. Przed przystąpieniem do działania należy oczyścić pęknięcie. Przy czym ważne jest, aby odprysk był świeży. Uszkodzenia, które powstały kilka tygodni wcześniej nie nadają się do naprawy, ponieważ wnikająca w nie wilgoć i zabrudzenia nie dadzą się już usunąć.
Naprawa polega na umieszczeniu aplikatora centralnie nad pęknięciem i wpuszczeniu kleju. Czynność należy wykonywać powoli (kropla po kropli) sprawdzając, czy substancja równomiernie rozprowadza się wewnątrz pęknięcia. Ważne jest aby powstające podciśnienie wyparło wszystkie pęcherzyki powietrza z wypełnianego miejsca. Najlepiej jest przy tym skorzystać z pomocy drugiej osoby, która będzie kontrolowała od wewnątrz postęp wypełniania się uszkodzenia. Na koniec należy klejone miejsce przykryć dołączoną do zestawu folią i wystawić na działanie promieni słonecznych, lub naświetlić lampą UV. Ostatnią czynnością jest zdjęcie folii i usunięcie żyletką nadmiaru kleju.
Samodzielna naprawa nie tylko umożliwia przywrócenie niemal całkowitej pierwotnej wytrzymałości szyby, ale także zapobiega rozprzestrzenianiu się uszkodzenia.
Odpryski, „oczka” i „gwiazdki”, a nawet pęknięcia podłużne mogą pojawić się na szybie czołowej każdego pojazdu, bez względu na markę. Korzystając z zestawów naprawczych możemy uniknąć niemałych kosztów, które wiążą się z wymianą oryginalnej szyby. Jednak uszkodzenie, aby nadawało się do samodzielnej naprawy musi spełniać określone kryteria, a z naprawą nie możemy zbyt długo zwlekać. Podczas codziennej eksploatacji samochodu warto stosować się do zasad, które pomogą uchronić przednią szybę przed uszkodzeniami, a więc przede wszystkim:
- zachować odstęp od poprzedzającego nas pojazdu
- nie przekraczać prędkości na drogach szutrowych
- unikać jazdy bezpośrednio za wywrotkami
- oraz ciężarówkami wyposażonymi z tyłu w bliźniacze koła.