Opony na cały rok

Przed kilkunastu laty zimowe opony były nowością na polskim rynku, a wielu kierowców na pomysł wymiany kompletu opon w zimie reagowało prawdziwą niechęcią. Dzisiaj trudno znaleźć kierowców, którzy nie docenialiby właściwości zimówek na śliskiej nawierzchni. Fakt, że współczesne opony bardzo różnią się od tych, produkowanych jeszcze dziesięć lat temu. Dekada w rozwoju motoryzacji to prawdziwa przepaść, dlatego nawet najbardziej zagorzali sceptycy docenili wreszcie coraz lepsze parametry opon zimowych. Przede wszystkim są one miększe, a ich bieżnik lepiej radzi sobie z odprowadzaniem błota pośniegowego. Każdy użytkownik samochodu, któremu zdarzyło się poruszać po zaśnieżonych lub oblodzonych trasach, doceni opony zimowe i nigdy nie zdecyduje się na jazdę na letnich gumach w zimie. Posiadanie dwóch kompletów oraz konieczność wymiany opon dwa razy w roku dla wielu kierowców jest jednak dość kłopotliwe. Alternatywą dla nich są oferowane obecnie opony całoroczne.

Ale to już było

Jazda na jednym komplecie przez cały rok to dla wielu kierowców żadna nowość. Dzisiejsze opony całoroczne to jednak zupełnie inny produkt niż gumy stosowane dawniej w popularnych na naszych drogach Małych i Dużych Fatach. Obecnie stosowane technologie pozwalają w jednym produkcie łączyć cechy opon zimowych i letnich.

Ale czy to jest w ogóle możliwe? Wielu z nas zna przecież doskonale powiedzenie, które mówi, że jeśli coś nadaje się do wszystkiego, to równie dobrze do niczego się nie nadaje.

To ogólne stwierdzenie nie do końca sprawdza się jednak w przypadku nowoczesnych opon uniwersalnych. Połączenie cech fizycznych opony letniej i zimowej jest możliwe, o czym przekonują nas współczesne firmy oponiarskie. Możliwość łączenia różnych materiałów oraz szerokie sposoby kształtowania gumy pozwalają produkować opony, które zarówno sprawdzają się w lecie, jak i podczas chłodnych miesięcy.

Uniwersalna guma

Przyjrzyjmy się zatem budowie opony całorocznej. Przede wszystkim już na pierwszy rzut oka widać, że posiadają one wysoki bieżnik oraz więcej nacięć i lamelek niż opona letnia. Charakterystyczny wygląd bieżnika zdecydowanie bardziej kojarzy się z zimówką. Co zatem odróżnia oponę całoroczną od sezonowej?

Przede wszystkim opony uniwersalne wykonane są z twardszej gumy – typowej dla opon letnich. Zapobiega to zbytniemu ścieraniu się gumy latem, ale sprawia, że w niskich temperaturach opona robi się sztywna i nie zapewnia tego, co typowa opona zimowa. Ponadto guma uniwersalna charakteryzuje się niższą przyczepnością w warunkach letnich. Wyższy i intensywniej poprzecinany bieżnik powoduje, że opona słabiej „klei się” do asfaltu. Może to wpływać na przyczepność i być odczuwalne przy pokonywaniu zakrętów z dużą prędkością na suchej nawierzchni. Z drugiej strony opona może lepiej zachowywać się podczas intensywnych opadów czy nagłych spadków temperatury, które zdarzają się w czasie wiosennych i letnich nocy.

Innowacyjne technologie

Całoroczne opony

Obecnie koncerny motoryzacyjne prześcigają się w opracowywaniu innowacyjnych rozwiązań z nieznaną wcześniej intensywnością. Wciąż opracowywane są nowe rozwiązania, które nie omijają także przemysłu oponiarskiego. Nowoczesne opony całoroczne dosłownie łączą w sobie dwa rodzaje opony. Najlepsze produkty przeznaczone na cały rok są produkowane z dwóch rodzajów gumy i podczas gdy połowa opony jest typową zimówką, druga jej część pełni funkcję opony letniej.

Strona zimowa charakteryzuje się:

  • miękkością gumy
  • elastycznością
  • gęsto ponacinanym bieżnikiem
  • dużą ilością lamelek

Strona letnia posiada:

  • małą liczbę lamelek
  • niewiele nacięć
  • kanały do odprowadzania wody
  • twardszą budowę
  • sztywniejszą mieszankę gumy
Czy wymieniać opony?

Czy wobec nowych wynalazków mamy zatem zrezygnować z sezonowej wymiany opon i zaopatrzyć się w komplet uniwersalny?

To zależy.

Przede wszystkim musimy rozważyć indywidualne potrzeby. Dzisiejsza technika pozostawia nam miejsce na własną inwencję oraz samodzielne podejmowanie decyzji. Dzięki współczesnym wynalazkom zdecydowanie łatwiej jest także spersonalizować swoje auto pod kontem indywidualnych potrzeb. Decydując się na zakup opon całorocznych musimy wziąć pod uwagę kilka kwestii. Przede wszystkim ważne jest jak często użytkujemy auto i w jakich warunkach najczęściej jeździmy. Jeżeli jesienią i zimą pokonujemy długie trasy, a nasz samochód to typowy, uniwersalny kompakt – lepiej zaopatrzmy się w dwa komplety opon. Podobnie radzimy postąpić, jeśli wykorzystujemy samochód w pracy i nie możemy sobie pozwolić na choćby jeden dzień przerwy. Wtedy złe warunki na drodze nie zaskoczą nas zimą. Także latem – korzystając z dedykowanego na tę porę roku kompletu, uzyskamy lepszą przyczepność i wyższy poziom bezpieczeństwa.

Dla kogo są opony całoroczne?

Opony całoroczne to idealne rozwiązanie dla osób, które nie muszą korzystać z samochodu w trudnych warunkach zimowych. W miastach można najczęściej bez problemu przemieszczać się środkami transportu zbiorowego i nie ma konieczności codziennej jazdy samochodem. Ponadto ulice są często odśnieżane i rzadko się zdarza, aby panowały naprawdę trudne warunki. Jeśli więc nie planujemy dłuższych podróży w zimie, a auto możemy spokojnie pozostawić na parkingu w śnieżne dni – możemy spokojnie zaopatrzyć się w jeden uniwersalny komplet opon.

[Głosów:2    Średnia:4/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here