Zakup oryginalnych felg aluminiowych dedykowanych dla konkretnej marki i modelu pojazdu, niejednokrotnie przekracza możliwości finansowe statystycznego kierowcy. Jeśli mimo wszystko chcemy zamontować w swoim aucie takie felgi, zamiast produktu oryginalnego, zawsze możemy zdecydować się na zakup tańszych, aluminiowych felg uniwersalnych.
Aby w sposób prawidłowy zamocować taką felgę na piaście w swoim aucie, potrzebne są jednak specjalne pierścienie centrujące do felg aluminiowych. Te pozwalają spasować otwory montażowe na feldze z otworami montażowymi na piaście. Dzięki temu niwelowany jest ewentualny luz, co przekłada się na mniejszą ilość drgań na kierownicy i tym samym na większe bezpieczeństwo oraz komfort prowadzenia samochodu.
Jak wybrać odpowiednie pierścienie centrujące do felg aluminiowych lub stalowych?
W sklepach zajmujących się sprzedażą części i akcesoriów motoryzacyjnych, znajdziesz dwa podstawowe typy pierścieni centrujących do felg aluminiowych i stalowych. Są to pierścienie plastikowe i metalowe. Te ostatnie mogą być wykonane z odpowiednio zabezpieczonej przed korozją stali lub z pełnego aluminium. O ile ten pierwszy rodzaj pierścieni centrujących na felgi stalowe lub aluminiowe jest wyjątkowo tani, to drugi ich typ najczęściej wykonywany jest na zamówienie, pod konkretny model auta i felgi, przez co jest również nieco droższe – oczywiście takie pierścienie są trwalsze i bardziej estetyczne. W praktyce rodzaj materiału, z jakiego wykonane są pierścienie centrujące do felg stalowych lub aluminiowych, nie ma większego znaczenia. Poza względami czysto estetycznymi, pierścienie plastikowe nie ustępują jakością wykonania pierścieniom metalowym. Ostatecznie w przypadku pierścieni ważniejsza jest wysoka precyzja ich wykonania niż rodzaj materiału użytego do ich produkcji.
Poza wyborem konkretnego typu pierścienia musisz jeszcze dokładnie określić wymiary – średnicę piasty i średnicę otworu centralnego w feldze. Pomiar powinien być jak najbardziej dokładny, warto zatem skorzystać z pomocy precyzyjnej suwmiarki. Pamiętaj, że maksymalny luz na feldze nie powinien być większym niż 1mm. Jeśli nie potrafisz samodzielnie określić rozmiaru pierścienia, skorzystaj z pomocy zakładu wulkanizacyjnego lub warsztatu samochodowego, specjalizującego się w tuningu aut lub w świadczeniu usług związanych z montażem kół samochodowych.
Czy warto inwestować w pierścienie centrujące do felg stalowych lub aluminiowych?
Co prawda robione na wymiar, metalowe pierścienie centrujące do felg aluminiowych lub stalowych są droższe od pierścieni plastikowych, jest to jednak wciąż znacznie tańsza opcja niż zakup zupełnie nowego zestawu felg samochodowych. Jeśli zatem dysponujesz używanymi felgami w dobrym stanie technicznym, które nie pasują do Twojego nowego auta, wystarczy dokupić/zamówić pierścienie centrujące na wymiar. Dzięki nim będziesz miał szansę na dopasowanie starych felg samochodowych do innej średnicy piasty w swoim nowym aucie. Oczywiście nie zawsze będzie to możliwe, warto jednak sprawdzić tę opcję i jeśli jest taka możliwość, po prostu z niej skorzystać.