Kontrolowanie poziomu wszelkich płynów w naszym samochodzie jest niezmiernie ważne. Jeśli przegapimy odpowiedni moment, by dolać odpowiednią ilość, pojazd może na tym bardzo ucierpieć. Warto więc przypomnieć sobie jakie płyny podlegają kontroli oraz co jaki czas należy je wymieniać.
Płyn chłodniczy w samochodzie
Płyn do chłodnic transportuje energię cieplną na drodze między silnikiem oraz chłodnicą, odprowadza około 30% energii cieplnej, która jest zawarta w spalonym paliwie. Zabezpiecza przed zamarzaniem, zjawiskiem kawitacji oraz wrzenia, a także chroni przed korozją elementów silnika i podzespołów układu chłodzenia. Dzięki niemu nie powstaje i nie odkłada się wytrącenie w układzie chłodzenia.
Płyny do chłodnic składają się w połowie z wody, pozostałymi składnikami są glikol etylowy lub propylenowy oraz różne dodatki ochronne: inhibitor korozji, środki działające przeciw korozji. Dzięki tym składnikom płyn zachowuje dużą pojemność cieplną i chroni układ chłodniczy.
Jeśli chodzi o wymianę, nie ma określonego czasu kiedy należy tego dokonać. Wymiana konieczna jest w sytuacji, gdy temperatura krzepnięcia jest zbyt wysoka. W innym przypadku najlepiej zrobić to raz na trzy lata. Pojemność układu chłodzenia w samochodach wynosi od 4 do 10 litrów, najlepiej kupować płyn gotowy do użycia, a zrezygnować z koncentratów by mieć pewność, iż posiada on właściwe parametry.
Olej silnikowy w samochodzie
Oto podstawowe informacje, dotyczące oleju silnikowego:
- Olej redukuje tarcie pomiędzy współpracującymi elementami, a także chłodzi i uszczelnia tłoki w cylindrach oraz zabezpiecza elementy metalowe przed korozją.
- Musimy regularnie dbać o jego prawidłowy poziom, w innym wypadku silnik naszego samochodu może bardzo ucierpieć.
- Skutki mogą być widoczne od razu, lub co gorsza po jakimś czasie. Jeżdżąc na małej ilości oleju wydaje nam się to niczym strasznym, w rzeczywistości jednak odbija się to na trwałości wszystkich mechanizmów.
- Najlepiej, gdy poziom oleju sięga prawie że maksymalnej granicy.
- Jeśli musimy dolać oleju, użyjmy tego samego, co ostatnio lub innego o bardzo podobnych parametrach: lepkości i klasie jakości. Oleje różnych marek i klas są ze sobą mieszalne, ale ciężko jest przewidzieć parametry takiej mieszanki.
- Lepiej jednak mieć jakikolwiek olej w silniku, niż nie posiadać go wcale. Jeśli dolejemy inny olej niż ten zalecany przez producenta musimy unikać znacznego obciążenia silnika, a przy najbliższej okazji wymienić go na właściwy.
- Olej wymieniamy zgodnie z terminami, które podane są w instrukcji obsługi samochodu. Następuje to zazwyczaj po przejechaniu od 10 000 do 20 000 kilometrów, w przypadku samochodów z instalacją LPG skracamy czas między wymianami oleju o 25 procent.
- Wymiana oleju w warsztacie wraz z filtrem kosztuje kilkanaście złotych, w przypadku jeśli zakupimy u nich olej wykonują często usługę za darmo. Koszt filtru to około 30 złotych, sam olej kosztuje od kilkunastu do 30 złotych.
Płyn hamulcowy w samochodzie
Posiada on właściwości higroskopijne, dzięki czemu pochłania wilgoć z otoczenia. Temperatura wrzenia płynu drastycznie spadnie, jeśli będzie jej zbyt dużo, co może doprowadzić do jego zagotowania, co zmniejszy skuteczność hamowania i może powodować niebezpieczne sytuacje na drodze. Jeśli w płynie będzie zbyt duża ilość wody może doprowadzić to do korozji elementów układu hamulcowego: przewodów hamulcowych, cylinderków, zacisków oraz odpowietrzników.
Powinniśmy wymieniać płyn hamulcowy raz na dwa lata. Kiedy? Zaobserwujemy to po zmianie koloru płynu z brązowo-żółtego na szary, należy wtedy go niezwłocznie wymienić. Układ hamulcowy posiada średnio litr płynu, jeśli wymienimy go wraz z odpowietrzeniem w warsztacie zapłacimy około 50 złotych. Dobrej jakości płyn kosztuje średnio 35 złotych.
Olej w skrzyni biegów samochodu
Jeśli mamy do czynienia z manualną skrzynią biegów, olej wymieniamy co od 40000 do 60000 kilometrów, w przypadku automatycznych skrzyni zależne jest to od samochodu. Musimy jednak ściśle przestrzegać okresów kontroli, które określił producent samochodu. W skrzyni biegów znajduje się od 1 do 2,5 litra oleju, jego cena razem z wymianą to około 200 złotych.
Płyn wspomagania kierownicy
To ciecz, która się nie pieni, jest odporna na wysokie temperatury i posiada dobre właściwości smarne. Musimy wymieniać go co parę lat lub dolewać, zależne jest to od samochodu. Kiedy należy go wymienić? Gdy widzimy, że jest mętny i zabrudzony. Dolewamy płyn wyłącznie zalecany przez producenta, jeśli użyjemy innego rodzaju może dojść do awarii pompy wspomagania. Litr takiego płynu kosztuje średnio 40 złotych.
Dzieli się na płyn letni oraz zimowy, nie kupujmy jednak najtańszych produktów, ponieważ posiadają one skład chemiczny, który może przyspieszyć zużywanie się piór wycieraczek. 5 litrów dobrej jakości płynu będzie nas kosztowało około 15 złotych.
Poziom warto sprawdzać średnio co 2 tygodnie, w zbiorniku powinna znajdować się miarka, jeśli nie – obserwujemy czy widać w nim płyn, w przypadku, gdy go nie widać to dolewamy.