Współczesne samochody wyposażone są w dużą ilość podzespołów sterowanych elektronicznie. Wtrysk paliwa, system utrzymania toru jazdy, ABS, a także elektryczne wspomaganie kierownicy i mnóstwo innych układów zasilanych jest z jedynego źródła prądu zamontowanego w samochodzie. Do podzespołów fabrycznych, dla których prąd dostarczany jest z akumulatora musimy doliczyć jeszcze gadżety takie, jak radio, nawigacja czy ładowarka telefonu zasilana z gniazdka zapalniczki oraz autoalarm, który pobiera energię non-stop. Wszystko to sprawia, że nawet najlepszy akumulator jest we współczesnym samochodzie bardzo obciążony. Czasami, zwłaszcza przy pokonywaniu krótkich tras, bilans energetyczny wypada niekorzystnie, ponieważ alternator nie nadąża z ładowaniem. Nadmierny pobór prądu połączony z niekorzystnymi warunkami zewnętrznymi może skończyć się rozładowaniem akumulatora. Wtedy ponowne odpalenie samochodu okaże się niemożliwe. W tym artykule podpowiadamy, jak poradzić sobie z rozładowanym akumulatorem.
POLECANE PRZENOŚNE URZĄDZENIE ROZRUCHOWE:
Nie odpalaj samochodu na pych
Widok pchanych i holowanych samochodów w mroźny zimowy poranek to obrazek, który odszedł już do przeszłości. Współczesnych pojazdów nie uruchamia się „na pych”, ponieważ można w ten sposób uszkodzić rozrząd, a w skrajnych przypadkach nawet spowodować zniszczenie zaworów. O ile Maluchy i Duże Fiaty doskonale znosiły pchanie, nowoczesne samochody po prostu tego nie lubią. Dlatego żeby odpalić auto trzeba dostarczyć do rozrusznika prąd o odpowiednim natężeniu. Przyjmuje się, że aby skutecznie zakręcić rozrusznikiem potrzeba pomiędzy 200 a 600A w zależności od modelu pojazdu. Rozładowany akumulator nie wygeneruje tak dużej chwilowej energii, dlatego niezbędne jest wspomaganie z zewnątrz.
Kable rozruchowe
Skorzystanie z pomocy innego samochodu to najłatwiejszy sposób uzyskania odpowiedniego natężenia prądu i uruchomienia własnego auta. Cała akcja polega na połączeniu rozładowanego akumulatora z akumulatorem uruchomionego pojazdu za pomocą kabli. Przewody rozruchowe podłącza się zaczynając od czerwonego kabla i klem akumulatora oznaczonych plusem. Czerwony kabel prowadzi się od działającego akumulatora do plusowej klemy rozładowanej baterii. Następnie przyłącza się czarny kabel do minusa w rozładowanym akumulatorze i prowadzi go do klemy sprawnej baterii. W ten sposób unika się niepotrzebnych strat energetycznych w trakcie podłączania. Należy także pamiętać aby nie zetknąć ze sobą czarnej i czerwonej końcówki kabli, ponieważ zaowocuje to zwarciem i iskrzeniem kabli oraz oczywiście niepotrzebnymi stratami energii. Kable są popularnie wykorzystywane na parkingach publicznych i osiedlowych oraz wszędzie tam, gdzie nietrudno jest znaleźć sprawne auto z właścicielem szykującym się do odjazdu. Koszt przewodów rozruchowych to zaledwie kilkanaście złotych, dlatego warto własny komplet zawsze wozić w bagażniku. Zdecydowanie gorsza sytuacja czeka kierowców, którym akumulator rozładuje się na pustkowiu, lub po prostu tam, gdzie nie można skorzystać z niczyjej pomocy.
Urządzenie rozruchowe
Na szczęście producenci współczesnych rozwiązań dla motoryzacji oferują kierowcom urządzenie rozruchowe z własnym zasilaniem, które pomoże uruchomić samochód nawet wtedy, gdy jesteśmy zdani tylko na siebie. Starter generuje prąd o wystarczająco wysokim napięciu i natężeniu do uruchomienia rozrusznika i odpalenia samochodu. Starter z własnym źródłem zasilania ma zazwyczaj postać poręcznej skrzyneczki wyposażonej w kable. Należy je podłączyć w takiej samej kolejności, jak kable rozruchowe, pamiętając o klemach oznaczonych plusem i minusem. Urządzenie rozruchowe może także służyć jako dodatkowe źródło energii do naładowania telefonu lub innych urządzeń zasilanych z gniazda zapalniczki. Koszt typowego urządzenia rozruchowego wynosi zazwyczaj około 200 zł. Istnieją też bardziej rozbudowane startery, które mogą dodatkowo pełnić funkcję prostownika, ale kosztują zazwyczaj więcej.
Wspomaganie chemiczne
Istnieje także metoda wspomagania rozruchu auta poprzez podanie specjalnego paliwa bezpośrednio do komory spalania. Na rynku dostępne są środki, które aplikuje się do wlotu powietrza (tam, gdzie znajduje się filtr powietrza). Wysoko palna substancja powoduje łatwiejszy rozruch silnika, jednak metoda sprawdza się tylko wtedy, gdy akumulator nie jest całkiem rozładowany. Zbyt słaby akumulator, który nie może zakręcić wałem napędowym z odpowiednią siłą – lepiej poradzi sobie, kiedy silnik zasilony łatwopalną substancją wcześniej zaskoczy.
Assistance lub taxi
Właściciele nowych pojazdów, które objęte są specjalnym ubezpieczeniem zawsze mogą skorzystać z profesjonalnej pomocy. Należy tylko skontaktować się z pomocą Assistance i poczekać na przyjazd mechanika. Inną opcją jest sprowadzenie pomocy drogowej lub zadzwonienie po taksówkę. Wiele korporacji posiada w ofercie opcję pomocy przy uruchomieniu samochodu, a koszt usługi nie jest wygórowany.
Akumulatory współczesnych samochodów są wyjątkowo mocno eksploatowane. Wielość systemów elektronicznych, które w pojazdach zasilane są z baterii powoduje, że bardzo często bilans energetyczny wypada ujemnie. Szybkiemu rozładowaniu akumulatora sprzyjają także niekorzystne warunki atmosferyczne. Dlatego warto być przygotowanym na kłopoty z uruchomieniem samochodu, które zdarzają się nawet najbardziej wytrawnym kierowcom.