Sprowadzanie auta

Zakup auta za granicą i sprowadzenie go do kraju, ciągle jest bardzo popularną metodą pozyskiwania samochodów. Głównym kierunkiem ich pozyskiwania są
Niemcy. Zakup taki, to nie tylko niższa cena i lepszy stan, ale też pewne formalności i trudności, o których trzeba wiedzieć. Na co zwrócić uwagę przy takim zakupie i o czym należy pamiętać?

Jak nie dać się oszukać?

Pierwsza zasada powinna brzmieć – Nie daj się oszukać. Sprzedawca zobligowany jest nam przedstawić wszystkie dokumenty dotyczące pojazdu, jeśli tego nie robi i nie chce, można podejrzewać jakiś przekręt. Powody podawane przez handlarzy, dla których dokumentacja jest niekompletna potrafią być kuriozalne i zadziwiające. Spisując umowę, warto zawrzeć w niej deklarację aktualnego stanu pojazdu, co może być przydatne w ewentualnym dochodzeniu swoich roszczeń w przypadku, gdy zakupimy “bubla”.

Niezależnie, czy to samochody z zagranicy https://carfactor.pl/samochody-na-zamowienie/, czy krajowe – wykonajmy podstawowy przegląd, który będzie w stanie wykryć najpoważniejsze usterki. Jeśli nie jesteśmy specjalistami od mechaniki pojazdowej, warto na oględziny wybrać się z kimś biegłym w tym temacie. Aby sprawdzić historię samochodu,  oraz czy auto nie jest kradzione, poprośmy sprzedawcę o numer VIN. Numer ten powinien być również taki sam na różnych miejscach w samochodzie. Jeśli widzimy ślady manipulacji przy tabliczkach znamionowych – ładnie podziękujmy i uciekajmy czym prędzej.

Powrót na kołach, czy na lawecie?

Jeśli zakupiliśmy już samochód, warto by go przetransportować do Polski. Można to uczynić na dwa sposoby. Pierwszy, to wynajęcie lawety. Wynajem takiego pojazdu i koszty przejechania nim często kilku tysięcy kilometrów, mogą być bardzo wysokie. Z tego rozwiązania korzystają głównie handlarze, którzy sprowadzają za jednym zamachem kilka pojazdów. W takim wypadku, jest to opłacalne, gdyż koszty można rozbić i wliczyć w cenę sprzedawanych w kraju aut. Przy odrobinie szczęścia lub znajomości, być może uda zdobyć się nam miejsce na takiej lawecie. Jeśli jest to niemożliwe, to lepszym pomysłem będzie powrót do Polski na kołach.

W tym przypadku nie zapominajmy o koniecznych dokumentach. Sprzedawca powinien wydać nam kartę pojazdu i dowód rejestracyjny lub zaświadczenie o wyrejestrowaniu auta.

Jeśli pojazd nie został wyrejestrowany ( zdarza się to raczej rzadko), to jeśli posiada ważny przegląd, możemy podróżować nim przez 30 dni, bez konieczności jakichkolwiek dodatkowych opłat i formalności. Jeśli auto zostało wyrejestrowane, to aby móc nim jeździć, musimy zaopatrzyć się w  krótkoterminową polisę OC oraz tablice wywozowe.

Formalności w kraju

Po sprowadzeniu auta do kraju, jest już z górki. Zarejestrowanie auta  sprowadzanego w Polsce nie różni się zbytnio od rejestracji samochodów krajowych. Dodatkowe formalności i koszta, to: przetłumaczenie dokumentów na język polski ( umowa kupna sprzedaży) i opłacenie akcyzy. W przypadku samochodów z silnikiem do pojemności dwóch litrów, jest to 3.1% wartości, a powyżej tej pojemności 18.6%.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here