Hot-hatche to specjalna kategoria samochodów, które łączą w sobie walory użytkowe z dawaniem ogromnej frajdy za kierownicą. Mogłoby się wydawać, że w dobie coraz ostrzejszych norm środowiskowych i stawiania akcentu na ograniczanie kosztów eksploatacji takie auta nie mają już racji bytu. Suzuki udowodniło jednak, że nie wszystko stracone. Suzuki Swift Sport Hybrid to rasowy hot-hatch, który potrafi być także przyjazny środowisku i… portfelowi właściciela.
Fantastyczny napęd
Suzuki Swift Sport Hybrid to nietypowy hot-hatch, ponieważ wykorzystuje technologię, którą kojarzymy przede wszystkim z ekologicznymi i ekonomicznymi samochodami. Mamy tutaj na myśli doskonale znane rozwiązanie stosowane przez Suzuki w wielu modelach japońskiego koncernu – układ mild hybrid. Na czym to polega?
Pisząc w dużym skrócie: silnik benzynowy jest wspierany przez generator elektryczny ISG 48V dodatkową mocą oraz momentem obrotowym w newralgicznych chwilach, czyli głównie podczas ruszania i przyspieszania. Przekłada się to na odczuwalnie lepszą dynamikę oraz niższe zużycie paliwa, jak również ograniczenie emisji spalin (nie musimy tak mocno wciskać pedału gazu, by uzyskać docelową prędkość).
Osiągi? Nie będziesz narzekać
Ekologia i ekonomia są oczywiście ważne, natomiast taki samochód, jak Suzuki Swift Sport Hybrid kupuje się głównie po to, aby cieszyć się jazdą. I tutaj zdecydowanie jest się czym cieszyć. Pod maską pracuje silnik benzynowy 1.4 BOOSTERJET o mocy 129 KM, generujący 235 Nm momentu obrotowego.
Efekt? Mały Swift przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie około 9,1 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 220 km/h. To powinno „wystarczyć” zdecydowanej większości kierowców, którzy lubią uczucie gwałtownego przypływu adrenaliny za kierownicą.
Prowadzi się jak gokart
To porównanie wcale nie jest na wyrost i sięgają po nie wszyscy, którzy mieli możliwość przetestowania Suzuki Swift Sport Hybrid. Japońscy inżynierowie osiągnęli w tym modelu mistrzostwo jeśli chodzi o konstruowanie układów jezdnych. Swift naprawdę prowadzi się jak po sznurku, bardzo trudno jest wyprowadzić ten samochód z równowagi, nawet pokonując ostre zakręty przy dużej prędkości.
Kierowca przez cały czas ma poczucie, że w pełni panuje nad tym, co dzieje się na drodze. Układ kierowniczy jest wybitnie reaktywny i posłuszny, czego oczekujemy po samochodach tego typu. Każde polecenie jest wykonywane bezbłędnie, auto nie ma tendencji ani do podsterowności, ani nadsterowności – pomaga tutaj również bardzo niska masa własna samochodu.
Jazda Swiftem to czysta przyjemność, zarówno w warunkach miejskich, jak i na autostradzie, na której auto w tej wersji napędowej czuje się zdecydowanie najlepiej i potrafi zawstydzić niejednego SUV-a czy limuzynę ze znacznie większą jednostką napędową.
O tym, jak znakomitym i dającym mnóstwo frajdy samochodem jest Suzuki Swift Sport Hybrid możesz się przekonać podczas jazdy testowej, na którą zaprasza autoryzowany dealer marki – MM Cars Suzuki w Katowicach, Zabrzu, Lubinie oraz Warszawie.