silnik

Chociaż wykorzystanie silników elektrycznych wydaje się nam dość świeżym motoryzacyjnym trendem, w rzeczywistości były one jednym z pierwszych rodzajów napędów wewnętrznych stosowanych w pojazdach, nie tylko ulicznych. Z początku silniki elektryczne stosowano w pociągach, następnie w samochodach. Co więcej: auta zasilane energią elektryczną biły rekordy prędkości.

Początki silników elektrycznych

Pierwszym pojazdem, który pokonał granice 100 km/h był właśnie elektryczny La Jamais Contente – osiągnął on zawrotną jak na swoje czasy, czyli końcówkę XIX wieku, prędkość ponad 105 km/h. Dopiero później silniki spalinowe ze względów finansowych wyprzedziły elektryczną konkurencję – ich produkcja i eksploatacja była tańsza, znaczące na rynku marki inwestowały w ich rozwój, z roku na rok poprawiając osiągi. Dopiero w latach 80-tych idea napędu elektrycznego wróciła na rynek w związku z rosnącym zapotrzebowaniem na alternatywne dla ropy źródła energii i większą świadomością społeczeństwa na temat zanieczyszczenia środowiska. Coraz więcej nowych modeli samochodów dostępnych jest w wersji elektrycznej, rozwiązanie takie ma jednak tyle samo przeciwników, co zwolenników. Żeby wypośrodkować koszty produkcji samochodów, a co się z tym wiąże – ostatecznej ceny pojazdów, zaszła potrzeba kompromisu. Połączono oba silniki i stworzono napęd hybrydowy. Pionierem w produkcji samochodów hybrydowych pod względem niezawodności oraz ilości oferowanych modeli hybrydowych jest Toyota. Japońska marka posiada w swojej polskiej ofercie aż 7 modeli hybrydowych : miejski Yaris, kompaktowy Auris, Auris w wersji przedłużonej, czyli Touring Sport, legendarny Prius, Prius + (wersja 7 osobowa), Prius Plug-in z możliwością ładowania zewnętrznego oraz nowość – suv RAV4.

Przewaga silnika elektrycznego nad paliwowym

Samochody elektryczne mają kilka istotnych zalet, które doceni każdy miłośnik jazdy. Pierwszą z nich jest koszt paliwa – przejechanie 100 km samochodem elektrycznym to koszt oscylujący w granicach od 3 do 5 złotych, czyli mniej więcej tyle, co litr benzyny. Dodać należy fakt, że wykorzystanie energii jest w samochodach elektrycznych blisko dwukrotnie wyższe niż w przypadku ich spalinowych krewnych, utrzymuje się na poziomie 70-80%. Koszty jazdy zmniejsza dodatkowo wykorzystanie funkcji odzyskiwania energii w trakcie hamowania fakt, że silnik nie wymaga stosowania oleju i płynów chłodniczych. Niezaprzeczalną zaletą samochodów elektrycznych jest ich wydajność przy jednoczesnej cichej pracy i braku emisji spalin. Wysoki moment obrotowy silnika elektrycznego sprawia, że auto jest w stanie rozpędzić się do dużych prędkości niemal z miejsca, a dzięki płynnej regulacji obrotów często nie wymaga zastosowania skrzyni biegów.

Minusy?

Pomimo swoich plusów, silniki elektryczne mają również całkiem sporo minusów, które sprawiają, że technologia ta nie jest jeszcze tak powszechna. Pierwsza i najważniejsza wada to ogromna cena samochodu oraz jego późniejszego serwisowania – akumulatory silnika elektrycznego należy wymieniać po okresie około 10 lat, ich koszt to około 6 tysięcy złotych. Nawet jeśli stać nas na tak duży wydatek, powinniśmy liczyć się z tym, że efektywność akumulatorów spada wraz z ich eksploatacją, jest zależna od wykorzystania pozostałych funkcji samochodu (klimatyzacja lub radio) oraz od temperatury otoczenia – polska pogoda przez większość roku nie sprzyja ich pracy i może powodować spadek wydajności nawet o 50%. Silnik z akumulatorem zajmuje bardzo dużo miejsca, z tego powodu zabranie się na rodzinne wakacje samochodem elektrycznym będzie mocno utrudnione. Ponadto warto pamiętać, że w Polsce wciąż mało jest punktów ładujących do samochodów elektrycznych, zaś większość energii elektrycznej pochodzi z paliw kopalnych, a więc bilans spalin przedostających się do atmosfery pozostaje niezmienny.

Co wybrać?

Biorąc pod uwagę wszystkie za i przeciw najlepszym rozwiązaniem będzie samochód z silnikiem… hybrydowym. Łączy on wszystkie najlepsze cechy silników elektrycznych i spalinowych, jest bardzo cichy, zapewnia dynamiczną, komfortową jazdę, a ze względu na fakt, że akumulatory ładują się energią podczas jazdy, pozwala znacznie ograniczyć koszty eksploatacji. Toyota jest marką, która obecnie dominuje na rynku hybryd, auta tej marki znajdziemy w ofercie autoryzowanego dealera, firmy Toyota Konsek w Rybniku. Należy zaznaczyć, że warto skorzystać z jazdy testowej w celu poznania na własnej skórze przyjemności z jazdy samochodem z napędem hybrydowym.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here