O tym, że motocykle są po prostu piękne wie każdy fan motoryzacji. Mimo wszystko wielu właścicieli dwóch kółek decyduje się na wprowadzenie w maszynach pewnych modyfikacji. Tuning motocykla pozwala nadać mu indywidualny charakter, a także poprawić parametry techniczne. Decyzja o zmianie wyglądu motocykla powinna jednak być dobrze przemyślana i zaplanowana. W tuningu łatwo przekroczyć barierę dobrego smaku, a wtedy zmieniony motor może wyglądać po prostu kiczowato.
Tuning optyczny motocykli
Jeśli decydujemy się na wprowadzenie modyfikacji zewnętrznych – tak zwany tuning optyczny, dobrze jest wykonać kilka rysunków i zaplanować wszystkie czynności. Chociaż motor w rzeczywistości wygląda inaczej niż ten na papierze, modele pozwolą nam uniknąć błędów stylizacyjnych. Jest to szczególnie ważne jeżeli planujemy dodanie motywów ozdobnych czy deseni na elementy nadwozia. Takie naklejane motywy są najprostszym sposobem optycznej modyfikacji motoru. Na rynku dostępne są obecnie folie stickerbomb w wielu kolorach i rodzajach. Za ich pomocą można zmienić kolor owiewek i błotników, a także wykonać zdobienia na baku czy tłumikach. Z foli możemy wyciąć praktycznie każdy motyw, który wcześniej zaprojektujemy. Współczesne materiały są łatwe w aplikacji, a jednocześnie trwałe i odporne na szereg czynników zewnętrznych. Naklejanie folii jest o tyle bezpieczne, że nie wiąże się z trwałą ingerencją w fabryczny lakier. Folię można w dowolnej chwili zdjąć, odzyskując pierwotny kolor karoserii. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy nasz motor polakierowali od nowa. Możemy trwale zmienić kolor lakieru lub nanieść motywy ozdobne przy pomocy aerografu. Niektóre malunki na motocyklach to prawdziwe dzieła sztuki.
Chromy
Lśniące elementy chromowane nieodłącznie kojarzą się z motocyklami, szczególnie tymi klasycznymi. Dlatego własnego choppera czy nawet motor sportowy można ozdobić elementami chromowanymi, takimi jak lusterka, obramowania zegarów czy kierunkowskazy w chromowanej obudowie. W wielu motocyklach świetnie prezentują się chromowane podnóżki, a ich zamiana stanowi chyba najprostszą modyfikację.
Gmole i crashpady
Gmole i crashpady oprócz zalet estetycznych pełnią ważną funkcję praktyczną. W momencie upadku chronią one silnik, owiewki i inne elementy przed uszkodzeniem. W ofercie firm motoryzacyjnych dostępna jest ogromna różnorodność crashpadów, dlatego dobranie najbardziej pasującego do naszego motoru nie stanowi żadnego problemu. Łatwo znajdziemy też odpowiednie do naszego modelu gmole, a jeśli żadne z dostępnych na rynku nie spełnią naszych oczekiwań, możemy pokusić się o zamówienie indywidualnej konstrukcji. Jeżeli posiadamy motor terenowy, szczególnie ważne jest dokupienie gmoli. Niektórzy posiadacze motocykli enduro obudowują wręcz cały motocykl, aby uniknąć uszkodzeń podczas jazdy terenowej. Gmole chopperów najczęściej wykonywane są z rur chromowanych, a te do motorów terenowych ze stali lakierowanej na czarno.
Tuning mechaniczny
- Wydech
Układ wydechowy to element motocykla najczęściej poddawany modyfikacjom. W przypadku wymiany tłumika możemy uzyskać efektywniejsze odprowadzanie spalin oraz niebanalne efekty estetyczne. Na rynku działa wiele firm wyspecjalizowanych w produkcji tłumików. Świetne wrażenie robi także odpowiednie dostrojenie tłumika. Najlepsi specjaliści potrafią wydobyć z układu wydechowego wspaniały basowy pomruk powodujący, że za przejeżdżającym motocyklem trudno się nie obejrzeć.
- Amortyzator skrętu
Modyfikacja polegająca na zamontowaniu amortyzatora skrętu pełni przede wszystkim funkcje praktyczne. Ten element dodawany do układu kierowniczego skutecznie ułatwia prowadzenie motocykla, a ponadto zapobiega nagłym niekontrolowanym skrętom kierownicy. Ponadto amortyzator niweluje wszelkie drgania pojawiające się w przednim zawieszeniu, tak zwane „shimmy”.
- Chip
Niektórzy amatorzy tuningu mechanicznego decydują się także na podniesienie mocy maszyny. Obecnie popularnym sposobem zwiększenia mocy motoru jest wmontowanie specjalnego chipa, który steruje pracą silnika. Tak zwane power boksy modyfikują działanie fabrycznego programu sterującego, podnosząc osiągi motoru. Stosując tego typu tuning elektroniczny należy jednak liczyć się z szybszym zużyciem poszczególnych elementów silnika.
Funkcjonalne gadżety
Wygląd i funkcjonalność motocykla możemy także zmienić instalując dodatkowe gadżety, takie jak:
- kufry bądź sakwy
- mapnik
- uchwyt na telefon czy nawigację
- gniazdko zapalniczki
- podgrzewane manetki
Różnorodność oferowanych na rynku materiałów pozwoli nam bez trudu znaleźć najbardziej pasujący element. Warto zadbać, aby instalowane dodatki posiadały wysoką jakość. W przeciwnym wypadku ich szybkie zużycie lub zgubienie narazi nas na kolejny wydatek.
Motocykliści posiadają bardzo dużą możliwość modyfikowania własnych maszyn. Wystarczy przyjrzeć się spotykanym na drodze motorom, aby przekonać się, że inwencja w tej dziedzinie jest w zasadzie nieograniczona. Należy jednak pamiętać o bezpieczeństwie i wszelkie modyfikacje przeprowadzać w zgodzie z przepisami. W Polsce obowiązują odpowiednie regulacje prawne, które uniemożliwiają wprowadzanie zmian, które mogły by zagrażać bezpieczeństwu na drodze.